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Pédagogie Hip-Hop / Hip-Hop Based Education (HHBE)

Pédagogie Hip-Hop / Hip-Hop Based Education (HHBE)

Publié le par Marc Escola (Source : Alain Milon)

Pédagogie Hip-Hop / Hip-Hop Based Education (HHBE)

Université Paris Nanterre, 29-30 mars 2018 / 29-30 March 2018

Organisateurs / Organizers : Alain-Philippe Durand (U. of Arizona) Alain Milon (U. Paris Nanterre)

 

Quand il s’agit du hip-hop et des études hip-hop, il existe autant d’interprétations que de malentendus et incompréhensions. Pour commencer, beaucoup ont tendance à réduire la culture hip-hop à la seule musique rap (mceeing et djeeing). Pour cette raison, à ce jour, quand on entend parler d’études hip-hop, nombreux sont ceux qui croient, à tort, qu’il s’agit de formations où l’on apprend à rapper ou à devenir disque-jockey. Par ailleurs, l’ignorance et l’élitisme tranquille (pour adapter l’expression de racisme tranquille chère à Tahar Ben Jelloun) de certains font que les études hip-hop sont régulièrement moquées et pas toujours prises au sérieux en tant que sujet de recherche.

            Pourtant, des centaines d’ouvrages universitaires ont été publiés sur les aspects interdisciplinaires et globaux de la culture hip-hop. En fait, on peut se risquer à écrire qu’un grand nombre de disciplines universitaires ont été analysées à travers le medium du hip-hop. Depuis quelques années est apparue aux états-Unis la Hip-Hop Based Education (HHBE) que l’on peut traduire par pédagogie hip-hop. Elle se définit ainsi dans l’ouvrage Schooling Hip-Hop: Expanding Hip-Hop Based Education Across the Curriculum (2013) : “the use of hip-hop [...] as curricular and pedagogical resources” (Irby et Hall 95). Par exemple, “spray cans and graffiti can be used to teach about solutes and solvents in Chemistry, and microphones and speakers can be used to teach about sound waves in physics” (Emdin 21).

En France et en Amérique du Nord, mais aussi ailleurs, de nombreuses associations, maisons de quartier, centres culturels, ainsi que des enseignants du secondaire et des universitaires, mettent en application et analysent les concepts de la pédagogie hip-hop.

Ce colloque international a pour but d’établir un premier inventaire de la recherche et des activités en pédagogie hip-hop. Tous les champs sont convoqués : arts, philosophie, anthropologie, sociologie, littérature, sciences de l’éducation…

- Durée des interventions : 30 mn en anglais ou en français.

- Lieu du colloque, Salle des Conférences, (bât B), université Paris Nanterre.

- Date du colloque : 29-30 mars 2018

Un ouvrage collectif suivra sur cette thématique après appel à contribution.

 

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When it comes to hip-hop and even to hip-hop studies, there are a lot of possible interpretations and as many misconceptions. Basically, both the general and academic public often think of hip-hop as music-oriented only.  That translates, for some individuals, into the short-sighted belief that hip-hop is rap music (mceeing and djeeing) only. Moreover, because of the same wrong assumption, ignorance, and a certain casual elitism (to adapt Tahar Ben Jelloun’s concept of casual racism), hip-hop studies are often mocked and not taken seriously as a research discipline.

            Yet, hundreds of academic books have been published on the interdisciplinary and global aspects of hip-hop cultures. In fact, it is probably safe to write that a vast number of academic disciplines have been researched through the medium of hip-hop. In recent years, the field of Hip-Hop Based Education (HHBE) has emerged in the United States. According to the book Schooling Hip-Hop: Expanding Hip-Hop Based Education Across the Curriculum (2013), it is understood as “the use of hip-hop […] as curricular and pedagogical resources” (Irby and Hall, 95). For example, “spray cans and graffiti can be used to teach about solutes and solvents in Chemistry, and microphones and speakers can be used to teach about sound waves in physics” (Emdin, 21).

 

            In France and North America, but also elsewhere, many non profit associations, cultural centers, as well as secondary school teachers, and university academics implement and analyze the concepts of hip-hop based education. This international symposium aims to establish a first inventory of research and activities in hip-hop based education. All fields are summoned: arts, philosophy, anthropology, sociology, literature, education ...

- Length of presentations: 30 minutes in English or French.

- Symposium location: Salle des Conférences, (bât B), université Paris Nanterre, France.

- Symposium Dates: 29-30 March 2018

A collective volume will be published on this theme after a call for contributions.

 

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Send proposals for papers, in French or in English, (20-30 lines accompagnied by a short bio and bibliography) to: amilon@u-paris10.fr, adurand@email.arizona.edu before October 13, 2017. The languages of the symposium are French and English.

RESPONSABLES :

Alain Milon, Alain-Philippe Durand

  • Responsable :
    Alain Milon
  • Adresse :
    Salles des Conférences, Bât. B, U. Paris Nanterre