Revue
Nouvelle parution
French Forum, vol 33, no 3 (automne 2008)

French Forum, vol 33, no 3 (automne 2008)

Publié le par Gabriel Marcoux-Chabot (Source : Project Muse)

Produced by the French section of the Department, French Forumis a journal of French and Francophone literature and film. Itpublishes articles in English and French on all periods and genres inboth disciplines and welcomes a multiplicity of approaches.

Vol. 33, no 3 (automne 2008)

ARTICLES

Antonia Szabari

The Way of Imperfection: Laughter and Mysticism in Marguerite de Navarre's L'Heptaméron

In his classic book on rationalist thought in the sixteenth century, Henri Busson notes that the complexity of Marguerite de Navarre's religious belief, blending Catholic, Protestant, Libertine, and neo-Platonist ideas into one curious mixture, gives her work a mysterious hue that is comparable to the enigmatic smile that shines in her eyes in the portrait by Jean Clouet.2 What Busson in particular discerns in Marguerite de Navarre's smile is the enigma of her unique, personal belief that sharply diverges from dominant dogmatic forms of religious faith (from Catholicism and Calvinism alike), even if she herself never broke with Catholicism. Busson calls this form of belief "mysticism," whose sources he detects in the teachings of the "Spirituals" (followers of the Beguines and the Beghards), in the letters of Guillaume Briçonnet (the bishop of Meaux and the principal promoter of an ecclesiastical reformation that... (Extrait)

Jean-Marc Kehrès

Travestissement discursif et discours utopique: Marivaux et les digressions de Marianne

En 1721, Montesquieu publie ses Lettres persanes. Ce roman épistolaire met en scène, on s'en souvient, le périple vers la France de deux Persans, Usbek et Rica, qui, parvenus à Paris, se livrent dans leur correspondance à la critique des moeurs et institutions qu'ils découvrent. Alors qu'Usbek, qui a fui Ispahan par crainte de persécution politique, livre ses analyses dans des lettres s'adressant à des destinataires exclusivement masculins, ses femmes lui écrivent pour se plaindre de son absence et donner voix à leur passion et leurs désirs inassouvis. La correspondance des Lettres persanes s'articule sur une dichotomie entre les discours masculin et féminin opposant le politique au domestique, la raison à la passion, le public au privé. Cette dichotomie est contestée par madame de Graffigny en 1747 dans ses Lettres d'une Péruvienne. Enlevée par des conquistadors espagnols peu avant son mariage, Zilia, princesse péruvienne, arrive en France après diverses... (Extrait)

Sara Pappas

All that Glitters: Connecting Baudelaire's Art Criticism and Poetry

In the many decades since Charles Baudelaire's death, critics have been seeking to understand the relationship between Baudelaire's extensive art critical writings and his poetic project. One of the recurrent themes in studies of Baudelaire's art criticism is the at times problematic relationship between his aesthetic theories and the art he was actually judging. The art critical writings contain many contradictions and paradoxes especially when read against the context of the Salons of the 1840s and 1850s. Baudelaire's emphasis on images that are completely new, on the primacy of imagination over any kind of "imitation," and his critique of overt references in painting to past art or even to literary texts does not easily correspond to the artists he most admired. I have examined elsewhere how Baudelaire's art critical texts maneuver to hide and cloak these paradoxes. I argue that his art criticism restores the images that appeal to him and makes the art of the period new by hiding or displacing what was old. In... (Extrait)

François Bizet

Postérité de L'Espèce humaine

"Il y a deux ans, durant les premiers jours qui ont suivi notre retour, nous avons été, tous je pense, en proie à un véritable délire. Nous voulions parler, être entendus enfin." Je voudrais, avant toute chose, faire résonner ces toutes premières phrases du livre de Robert Antelme, L'Espèce humaine, écrit au sortir du camp de Dachau, avec celles-ci, de Gilles Deleuze, extraites du chapitre d'ouverture de Critique et clinique, éloquemment intitulé "La littérature et la vie": "Le délire est une maladie, la maladie par excellence, chaque fois qu'il érige une race prétendue pure et dominante. Mais il est la mesure de la santé quand il invoque cette race bâtarde opprimée qui ne cesse de s'agiter sous les dominations, de résister à tout ce qui écrase et emprisonne, et de se dessiner en creux dans la littérature comme processus." Le régime nazi avait voulu réduire au silence. De manière immédiate, dans les camps d'extermination, en transformant des millions de vies en monceaux de cendre, en dispersant la cendre dans les champs et les fleuves, dans une nature invariablement muette; mais aussi de manière plus insidieuse, dans... (Extrait)

Liran Razinsky

History, Excess and Testimony in Jonathan Littell's Les Bienveillantes

"Frères humains, laissez-moi vous raconter comment ça s'est passé. `On n'est pas votre frère, rétorquerez-vous, et on ne veut pas le savoir.'" Thus begin the memoirs of Maximilian Aue, an ex-SS officer, intellectual, and doctor of political law, recounting, in 1970s France, his experience of the Second World War. "Il s'est passé beaucoup de choses," he continues, "et puis ça vous concerne: vous verrez bien que ça vous concerne". Aue's fictive memoirs were written by Jonathan Littell, a young Jewish-American author writing in French. The publication and reception of his provocative novel, Les Bienveillantes, was one of the most significant literary events in France in recent years. A huge, unexpected success, the book sold close to a million copies and won two of France's most prestigious literary prizes, Le Prix Goncourt and Le Prix de l'Académie Française, while arousing a debate within the French literary scene. Its length and density have not deterred potential readers. In actual fact, the content... (Extrait)

Tristan Kewe

Chanter sa vie: autobiophonie

L'autobiographie, en tant que genre littéraire, a fait l'objet de nombreuses études, mais peu semble avoir été écrit sur le vers autobiographique chanté, même si un nombre important de chansons sont décrites par leur auteurs (ou la critique) comme étant autobiographiques. Choisir d'étudier la chanson (en tant que genre littéraire) génère d'emblée plusieurs questions. En premier lieu: une chanson à texte -- dite de qualité (ce qui, nous l'avouons, est un terme appelant un jugement de valeur assez vague)--peut-elle être qualifiée de poème et donc étudiée comme ce genre? Un poème peut-il vraiment être autobiographique -- au regard, en particulier, de sa structure qui fait que les épisodes d'une vie doivent être "remodelés," et donc peut-être changés pour se conformer à la structure poétique? Ne manque-t-il pas une "voix" à la trinité (acceptée) auteur/narrateur/personnage de l'écriture autobiographique lorsque celle-ci est chantée? Cette quatrième entité est, finalement, plutôt que les yeux d'un lecteur "conventionnel," la voix de l'interprète. Qu'advient-il de l'aspect autobiographique lorsqu'un auditeur s'approprie telle... (Extrait)

Mireille Raynal-Zougari

Bernanos-Bresson (Journal d'un curé de campagne): le spectateur du film/lecteur du journal, ou l'image des mots

"Je me promettais quelques consolations de l'enseignement du catéchisme élémentaire, de la préparation à la sainte communion privée selon le voeu du saint pape Pie X. [. . .] J'ai tout de suite senti la résistance des garçons, je me suis tu. Après tout, ce n'est pas leur faute, si à l'expérience précoce des bêtes -- inévitable -- s'ajoute maintenant celle du cinéma hebdomadaire." (Bernanos, 1974, 54-55) Peut-être vexé par cette attaque en règle de Bernanos contre le cinéma, Bresson répond par un film qui est une mise à l'épreuve -- par l'image--, de la parole, de l'écriture, de la lecture. Qui plus est, bon joueur il revendique sans doute l'association bête-cinéphile au sens où l'expérience cinématographique nous permet de retrouver cette brutalité d'un contact avec la primitivité, avec le mystère des choses, cette "parlure visible des corps, des objets, des... (Extrait)

Bert Cardullo

An Auteur for All Seasons: An Interview with Eric Rohmer

The following interview took place in April 2008 in Eric Rohmer's office in a Paris apartment building. bert cardullo: I'd like to focus our discussion today on your Six Moral Tales, M. Rohmer, because they constitute your first, and arguably most important, series, to be followed of course by the Comedies and Proverbs and the Tales of the Four Seasons. eric rohmer: That's fine with me. It was with the Moral Tales, you know, that I came to the conclusion that audiences and producers would be more likely to accept my ideas in this form than in any other. Instead of asking myself what subjects were most likely to appeal to audiences, I persuaded myself that the best thing would be to treat the same subject six times over -- in the hope that by the sixth time the audience would come over to me. It is better, in fact, to see the Moral Tales -- and the Tales of the Four Seasons or the Comedies and Proverbs -- as a distinct collection. There is a relationship between all the films in each of these three series, and that is where the real interest lies... (Extrait)

Project MUSE® - Download/Export Citation

Bert Cardullo. "An Auteur for All Seasons: An Interview with Eric Rohmer." French Forum 33.3 (2009): 123-136. Project MUSE. [Library name], [City], [State abbreviation]. 20 Mar. 2009 <http://muse.jhu.edu/>. Always review your references for accuracy and make any necessarycorrections before using. Pay special attention to personal names,capitalization, and dates. Consult your library or click here for more information on citing sources. Bert Cardullo. (2009). An auteur for all seasons: An interview with eric rohmer. French Forum 33(3), 123-136. Retrieved March 20, 2009, from Project MUSE database. Always review your references for accuracy and make any necessarycorrections before using. Pay special attention to personal names,capitalization, and dates. Consult your library or click here for more information on citing sources. Bert Cardullo. "An Auteur for All Seasons: An Interview with Eric Rohmer." French Forum 33, no. 3 (2009): 123-136. http://muse.jhu.edu/ (accessed March 20, 2009). Always review your references for accuracy and make any necessarycorrections before using. Pay special attention to personal names,capitalization, and dates. Consult your library or click here for more information on citing sources. TY - JOUR
T1 - An Auteur for All Seasons: An Interview with Eric Rohmer
A1 - Bert Cardullo
JF - French Forum
VL - 33
IS - 3
SP - 123
EP - 136
Y1 - 2009
PB - University of Nebraska Press
SN - 1534-1836
UR - http://muse.jhu.edu/journals/french_forum/v033/33.3.cardullo.html
N1 - Volume 33, Number 3, Fall 2008
ER -

Always review your references for accuracy and make any necessarycorrections before using. Pay special attention to personal names,capitalization, and dates. Consult your library or click here for more information on citing sources.