Actualité
Appels à contributions
Ecrire-Filmer

Ecrire-Filmer

Publié le par Jean-Louis Jeannelle (Source : Eliane DalMolin)

APPEL A CONTRIBUTIONS/ CALL FOR PAPERS
Pour un numéro spécial de la revue/For a special issue of
CONTEMPORARY FRENCH & FRANCOPHONE STUDIES /SITES
(Routledge)

ECRIRE / FILMER WRITING / FILMING
Vol. 9-no. 3-4. Automne/Fall 2005
Roger Célestin, Eliane DalMolin, Elisabeth Cardonne-Arlyck, eds.



Encore au cinéma pour que recommence/à chaque instant l'instant de voir, écrit le poète Ludovic Janvier. A vrai dire, sa vie ne tient qu'à un film, affirme le romancier Tanguy Viel du narrateur-protagoniste de Cinéma. Qu'est-ce qui conduit ainsi vers le cinéma des poètes tels que Gérard Macé et Ariane Dreyfus; des romanciers comme Georges Perec, Jean Thibaudeau et Jean Echenoz ; des hommes de théâtre tels que Patrice Chéreau ? Quels rapports leurs écrits (ou leur activité théâtrale) entretiennent-ils avec le cinéma ? En sens inverse, quel impact la littérature a-t-elle sur les films de Jean-Luc Godard, Alain Resnais, Jean-Daniel Pollet, Arnaud Desplechin ? Pour ceux qui sont à la fois écrivains et cinéastes, tels qu'Eric Rohmer, Marguerite Duras, Alain Robbe-Grillet, Pierre Alferi, Catherine Breillat, quels passages, plus ou moins visibles, existe-t-il entre écrire et filmer, comment les deux pratiques s'entrecroisent-ellesou pas ?


Dans ce numéro, notre propos est d'envisager, selon les perspectives les plus variées, les plus souples, et les plus neuves possibles, les intersections multiples entre le cinéma et la littérature française ou d'expression française contemporains. Sans exclure les questions d'adaptation, nous souhaitons qu'elles dépassent la simple problématique, déjà abondamment étudiée, du transfert du roman au cinéma, pour s'élargir à ce que Robert Stam appelle un processus illimité de recyclage, de transformation et de transmutation, enraciné dans la vie sociale et l'histoire. L'objet de ce numéro est d'ouvrir amplement le champ à des modalités d'échanges encore peu explorées entre littérature et cinéma, ainsi qu'aux questions théoriques que ces échanges soulèvent.


***

« At the movies again so that at each moment/the moment of seeing may begin again, » writes the poet Ludovic Janvier. « To tell the truth, his life is only holding by a film thread, » writes the novelist Tanguy Viel about the narrator protagonist of Cinema. What is it that drives poets like Gérard Macé and Arianne Dreyfus to film ? Or novelists like Georges Pérec, Jean Thibaudeau and Jean Echenoz, or theater directors like Patrice Chéreau ? What relation is there between their writings -- or their work in the theater -- and cinema ? Inversely, what is the impact of literature on the films of Jean-Luc Godard, Alain Resnais, Jean-Daniel Pollet, or Arnaud Desplechin ? For those who are both writers and filmmakers, like Eric Rohmer, Marguerite Duras, Alain Robbe-Grillet, Pierre Alferi, and Catherine Breillat, what more or less visible crossings are there between writing and filming, how do the two practices intersect or not ?

In this issue, our intention is to put to use the most varied and newest possible perspectives in order to explore the multiple intersections between contemporary French and French-language cinema and literature. Without excluding issues of adaptation, we would like to go beyond the simple problematic of the novel to film transfer, which has already been abundantly examined, in order to extend it to what Robert Stam calls "an endless process of recycling, transformation, and transformation, rooted in social life and history. The objective of the issue is to open the field to types of exchanges between literature and cinema that have been under-explored, as well to the theoretical questions raised by these exchanges.


Deadline for proposals: September 1, 2004. Deadline for completed texts: January 3, 2005. Articles must be formatted and submitted in conformity with the standard instructions to contributors to Sites: http://www.sites.uconn.edu. Length of final essay for this issue must not exceed 3500 words (about 10 journal pages). Enquiries, proposals and completed texts should be submitted to the editors, CFFS-SITES, Department of Modern and Classical Languages, 338 Mansfield Road, Unit 1057, University of Connecticut, Storrs, CT, 06071-1057. Telephone: 1-860-486-5872 Fax: 1-860-486-5873. E-mail: sites@uconn.edu (please specify subject: ecrire/filmer). Or directly to guest co-editor, Elisabeth Cardonne-Arlyck (Vassar College, Box 85, 124 Raymond Avenue, Poughkeepsie, NY 12604. Telephone: 1-845-437-5717. Fax: 1-845-437-7025. E-mail: arlyck@vassar.edu).