Actualité
Appels à contributions
Where be your gibes now ?. Le motif de l’ubi sunt. Journée d’étude sur Hamlet (Limoges)

Where be your gibes now ?. Le motif de l’ubi sunt. Journée d’étude sur Hamlet (Limoges)

Publié le par Marc Escola (Source : Muriel Cunin)

(English version below)

Journée d’étude sur Hamlet 

“Where be your gibes now?”. Le motif de l’ubi sunt 

13 Décembre 2023

Salle des Actes, FLSH

Université de Limoges

L’équipe EHIC (FLSH, Université de Limoges) organise une journée d’étude sur Hamlet. L’accent sera mis sur le motif de l’ubi sunt et sur les thèmes qui lui sont liés.

Le monde d’Hamlet est un monde en perdition. Le désordre, la corruption et la pourriture y sont omniprésents, qu’Hamlet évoque “an unweeded garden / That grows to seed, things rank and gross in nature / Possess it merely” (1.2.135-37) ou que Marcellus déclare “Something is rotten in the state of Denmark” (1.5.90).

La corruption sociale et politique dans Hamlet est souvent associée à la corruption physique et à la mort, tout particulièrement dans la scène 1 de l’acte V lors du dialogue entre Hamlet et le fossoyeur, puis quand Hamlet médite face au crâne de Yorick (“Where be your gibes now?” 5.1.196). Les représentations de la mort dans cette scène découlent de motifs médiévaux tels que celui de l’ubi sunt, ainsi que de motifs iconographiques, littéraires et théâtraux qui lui sont liés : la danse macabre (Totentanz), la vanité (vanitas) et le memento mori.

L’ubi sunt est un motif théâtral et iconographique invitant à une méditation sur la fugacité et la fragilité de la vie. Dans l’iconographie, la Mort représentée comme la grande niveleuse apparaît sous les traits d’un bouffon tournant en dérision les ambitions des mortels et triomphant de tous, indépendamment de tout statut social. Cette tradition se reflète dans la scène des fossoyeurs (désignés dans le texte comme “two clowns”). L’humour irrévérencieux de celui qui échange avec Hamlet offre une réflexion sur le conflit entre pouvoir, justice, mortalité et vanitas. Bien que le fossoyeur appartienne à l’univers de la comédie, ses réflexions égalitaires et anti-aristocratiques renvoient aux incertitudes de l’époque shakespearienne. Son attitude reflète ainsi les questionnements d’Hamlet sur la mort, ainsi que sa relation avec Claudius.

À travers l’ubi sunt et les motifs qui lui sont liés, Hamlet s’inscrit dans un courant hérité de l’Antiquité, qui mène à une réflexion autour de l’imaginaire de la mort dans l’Europe de la première modernité. Au-delà des études shakespeariennes, le motif de l’ubi sunt ouvre donc également une réflexion plus large sur le contexte lié à cet imaginaire dans toute l’Europe, du Moyen Âge à l’époque baroque : présence de l’ubi sunt et des motifs liés dans la littérature, iconographie de la mort, rapport à la mémoire, questions de mise en scène, etc. Enfin, on trouve des prolongements de ces motifs à l’époque moderne et contemporaine, par exemple dans la chanson populaire française (interprétation de la « Ballade des dames du temps jadis » de Brassens, d’après Villon, ou de la chanson de Fréhel « Où est-il donc ? » dans Pépé le Moko (1937)).

Nous vous invitons à soumettre une proposition autour d’un des aspects mentionnés ci-dessus, qu’il porte sur Hamlet en particulier ou, plus largement, sur le contexte culturel, littéraire ou iconographique de l’imaginaire de la mort en Europe, du Moyen Âge à l’époque baroque, voire au-delà.

Informations pratiques

Date-limite de proposition : le 23 octobre 2023

Réponse donnée : le 30 octobre 2023

Durée de la communication : 20 minutes environ + 10 minutes de discussion

Merci de faire parvenir votre proposition de communication (titre, mots-clés et résumé d’une dizaine de lignes) ainsi qu’une courte notice biobibliographique, à

benjamin.perriello@unilim.fr et muriel.cunin@unilim.fr

Hamlet one-day conference

“Where be your gibes now?”: The Ubi Sunt Tradition

13 December 2023

Salle des Actes, FLSH

University of Limoges

The EHIC research group (FLSH, University of Limoges) is organizing a one-day conference on Hamlet. Participants are invited to join us as we focus on the Ubi Sunt and related traditions within the play. 

Shakespeare’s Hamlet is set in a world that has come undone. Evocations of disorder, corruption and decay recur continually, from Hamlet invoking “an unweeded garden / That grows to seed, things rank and gross in nature / Possess it merely” (1.2.135-37), to Marcellus’ declaration that “Something is rotten in the state of Denmark” (1.5.90). 

The social and political corruption in Hamlet is often associated with physical corruption and death, nowhere more explicit than in the first scene of Act V that includes Hamlet’s exchange with the sexton, followed by the protagonist’s musings over the skull of Yorick (“Where be your gibes now?” 5.1.196). Within this scene, the theatrical representations of death are linked to older medieval traditions, most notably the Ubi Sunt and related iconographic, literary and theatrical traditions, such as the Danse macabre (or Totentanz), the vanitas, and the memento mori

The Ubi Sunt is a meditative tradition both theatrical and iconographic, a way of reflecting on the transience and fragility of life regardless of one’s social status. Some iconographic traditions portray Death the leveler as a jester mocking mortal ambitions, and triumphing over all regardless of social status. An evocation of this occurs when Hamlet encounters the gravediggers, whom Q2 and F designate as “two clowns.” The first clown’s – the sexton’s – irreverent wit reflects on the conflict between power and justice, mortality, and vanitas to the somewhat contemptuous audience of Hamlet and Horatio. Though couched in foolery, the sexton’s egalitarian and anti-aristocratic sentiments delve into a long tradition of minstrel humor to allude to the social upheaval and insecurity of Shakespeare’s day. The sexton thus confronts Hamlet with actions and attitudes that mirror his own relationship with his uncle, Claudius, as well as his own questions about death. 

Shakespeare’s use of the Ubi Sunt and related traditions in Hamlet is part of a recurrent theme, derived from classical antiquity and Seneca in particular. Yet the significance of ubi sunt extends beyond the specific considerations in Hamlet, and the early modern England of Shakespeare. As research on the Danse macabre suggests, theatrical elements are an integral part of the iconography of the Dance of Death, while in turn the iconography influenced theatrical representations. Thus the Ubi Sunt is an important locus of multiple forms of representation, where image and word intersect. A wealth of iconography, from the Young Man with a Skull by Frans Hals to Poussin’s evocation of ‘Et in Arcadia ego,’ opens the discussion of Ubi Sunt to larger questions about the cultural imaginings and definitions of death in early modernity up into the Baroque period. 

In addition, the theme of Ubi Sunt persisted up into the twentieth century, particularly in French popular song and poetry. Georges Brassens’ interpretation of François Villon’s “Ballade des Dames du temps jadis” is but one example, not to mention Fréhel’s song “Où est-il donc?” in the 1937 film Pépé Le Moko, starring Jean Gabin. 

Therefore, we would like to extend our call for papers to go beyond the disciplinary confines of Shakespearean studies. We invite scholars and colleagues to consider the iconographic, literary and cultural uses of the Ubi Sunt tradition up to the twentieth century, and beyond. 

Submission information

Extended deadline for submission: 23 October 2023

Notification of acceptance: 30 October 2023

Papers will be 20 minutes approximately followed by a 10-minute discussion. 

Please send your paper proposal (paper title, keywords and a ten-line abstract), together with a short bio-bibliographical note, to 

benjamin.perriello@unilim.fr and muriel.cunin@unilim.fr