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Appels à contributions
Hamlet et l'ubi sunt (Limoges)

Hamlet et l'ubi sunt (Limoges)

Publié le par Marc Escola (Source : Muriel Cunin)

Journée d’étude sur Hamlet 

“Where be your gibes now?”: Le motif de l’ubi sunt 

13 Décembre 2023. Salle des Actes, FLSH, Université de Limoges

(English version below)

Dans le cadre du programme de l’agrégation, l’équipe EHIC (FLSH, Université de Limoges) organise une journée d’étude sur Hamlet. L’accent sera mis sur le motif de l’ubi sunt et sur les thèmes qui lui sont liés.

Le monde d’Hamlet est un monde en perdition. Le désordre, la corruption et la pourriture y sont omniprésents, qu’Hamlet évoque “an unweeded garden / That grows to seed, things rank and gross in nature / Possess it merely” (1.2.135-37) ou que Marcellus déclare “Something is rotten in the state of Denmark” (1.5.90).

La corruption sociale et politique dans Hamlet est souvent associée à la corruption physique et à la mort, tout particulièrement dans la scène 1 de l’acte V lors du dialogue entre Hamlet et le fossoyeur, puis quand Hamlet médite face au crâne de Yorick (“Where be your gibes now?” 5.1.196). Les représentations de la mort dans cette scène découlent de motifs médiévaux tels que celui de l’ubi sunt, ainsi que de motifs iconographiques, littéraires et théâtraux qui lui sont liés : la danse macabre (Totentanz), la vanité (vanitas) et le memento mori.

L’ubi sunt est un motif théâtral et iconographique invitant à une méditation sur la fugacité et la fragilité de la vie. Dans l’iconographie, la Mort représentée comme la grande niveleuse apparaît sous les traits d’un bouffon tournant en dérision les ambitions des mortels et triomphant de tous, indépendamment de tout statut social. Cette tradition se reflète dans la scène des fossoyeurs (désignés dans le texte comme “two clowns”). L’humour irrévérencieux de celui qui échange avec Hamlet offre une réflexion sur le conflit entre pouvoir, justice, mortalité et vanitas. Bien que le fossoyeur appartienne à l’univers de la comédie, ses réflexions égalitaires et anti-aristocratiques renvoient aux incertitudes de l’époque shakespearienne. Son attitude reflète ainsi les questionnements d’Hamlet sur la mort, ainsi que sa relation avec Claudius.

À travers l’ubi sunt et les motifs qui lui sont liés, Hamlet s’inscrit dans un courant hérité de l’Antiquité, qui mène à une réflexion autour de l’imaginaire de la mort dans la première modernité. Nous invitons les participants à soumettre une proposition autour d’un des aspects mentionnés ci-dessus, ou sur tout autre thème apparenté.

Informations pratiques

Date-limite de proposition : le 8 octobre 2023

Réponse donnée : le 15 octobre 2023

Durée de la communication : 20 minutes + 10 minutes de discussion

Merci de faire parvenir votre proposition de communication (titre, mots-clés et résumé d’une dizaine de lignes) ainsi qu’une courte notice biobibliographique, à benjamin.perriello@unilim.fr et muriel.cunin@unilim.fr

Hamlet one-day conference

“Where be your gibes now?”: The Ubi Sunt Tradition

13 December 2023. Salle des Actes, FLSH, University of Limoges

As Shakespeare’s Hamlet is entering its final year as part of the program for the agrégation, the EHIC research group (FLSH, University of Limoges) is organizing a one-day conference. Participants are invited to join us as we focus on the ubi sunt and related traditions within the play. 

Shakespeare’s Hamlet is set in a world that has come undone. Evocations of disorder, corruption and decay recur continually, from Hamlet invoking “an unweeded garden / That grows to seed, things rank and gross in nature / Possess it merely” (1.2.135-37), to Marcellus’ declaration that “Something is rotten in the state of Denmark” (1.5.90). 

The social and political corruption in Hamlet is often associated with physical corruption and death, nowhere more explicit than in the first scene of Act V that includes Hamlet’s exchange with the sexton, followed by the protagonist’s musings over the skull of Yorick (“Where be your gibes now?” 5.1.196). Within this scene, the theatrical representations of death are linked to older medieval traditions, most notably the ubi sunt and related iconographic, literary and theatrical traditions, such as the Danse macabre (or Totentanz), the vanitas, and the memento mori

The ubi sunt is a meditative tradition both theatrical and iconographic, a way of reflecting on the transience and fragility of life regardless of one’s social status. Some iconographic traditions portray Death the leveler as a jester mocking mortal ambitions, and triumphing over all regardless of social status. An evocation of this occurs when Hamlet encounters the gravediggers, whom Q2 and F designate as “two clowns.” The first clown’s – the sexton’s – irreverent wit reflects on the conflict between power and justice, mortality, and vanitas to the somewhat contemptuous audience of Hamlet and Horatio. Though couched in foolery, the sexton’s egalitarian and anti-aristocratic sentiments delve into a long tradition of minstrel humor to allude to the social upheaval and insecurity of Shakespeare’s day. The sexton thus confronts Hamlet with actions and attitudes that mirror his own relationship with his uncle, Claudius, as well as his own questions about death. 

Shakespeare’s use of the ubi sunt and related traditions in Hamlet is part of a recurrent theme, derived from classical antiquity and Seneca in particular, which is in turn part of a larger cultural imagining and definition of death in early modernity. We invite participants to submit a paper proposal on one of the aspects of the ubi sunt tradition mentioned above, or any other related aspect.

Submission information

Deadline for submission: 8 October 2023

Notification of acceptance: 15 October 2023

Papers will be 20 minutes maximum followed by a 10-minute discussion.

Please send your paper proposal (paper title, keywords and a ten-line abstract), together with a short bio-bibliographical note, to 

benjamin.perriello@unilim.fr and muriel.cunin@unilim.fr