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Translating secularism/ Traduire la laïcité Varieties of secular society 18-19 September 2015 Institut Français de Londres  

Translating secularism/ Traduire la laïcité Varieties of secular society 18-19 September 2015 Institut Français de Londres

Publié le par Alexandre Gefen (Source : Aude Campmas)

Translating secularism/ Traduire la laïcité 

Varieties of secular society 18-19 September 2015 Institut Français de Londres  

(A French version follows)

 

The French term laïcité is usually rendered as secularity or secularism in English. The first term is etymologically linked to the people, while the second inscribes the temporal and worldly. Can a comparison of French and British approaches point to a conceptualisation that goes beyond the definitions fixed in the two languages?

In the context of French history, how can laïcité be best understood: from the point of view or the individual or of the State? Is it a relationship between politics and religion? Is it rather a question of individual freedom of conscience? For more than two centuries laïcité has taken many forms, whether as a general principle, an institutional framework, an administrative practice, an anticlerical ideology or, in some present contexts, a pretext for impassioned rhetoric against Islam.

In the United Kingdom, the State is not separated from the Church, but that does not impede passionate debates about the role of religions in the public domain.  From publicity campaigns by the “new atheists” to the fears of an Islamic Trojan Horse in state schools, the same preoccupations emerge, even if they are expressed in different ways and lead to different outcomes in practice.

The conference will explore concepts around secularity/ laïcité in the domains of education and the public and private space.

The Department of Modern Languages at the University of Southampton in collaboration with the Institut Français de Londres invites proposals for papers at the international symposium to be held on 18-19 September 2015 at the Institut Français in London. 

The conference will be held on two days. The afternoons will involve personalities from the public arena including religious leaders, journalists and academic commentators. They will explore the themes in two round table discussions over two days: the first on education; and the second on the public and private space in relation to law and everyday practice.

The rest of the conference will comprise academic papers, for which we are inviting proposals for papers of 20 minutes on the following themes (the list is not exclusive). Proposals comparing the French and British situations will be particularly welcomed. The papers will be in English and French.

 


 

Ethics/Morality

Laïcité/Secularity

Religious fanaticism

Secular Fundamentalism

Tolerance

Non-belief

Materialism

Dogmatism

Individual freedoms and public policies

Secularism

Scepticism

Customs and practices

Lay people

Secularism, race and gender


 

Proposals (500 words maximum) should be sent to tstl2015@soton.ac.uk by 15 January 2015. Contact: Dr Aude Campmasa.campmas@soton.ac.uk

 

Laïcité devient secularism en anglais. Le premier terme renvoie selon l’étymologie au peuple, le second inscrit le concept dans le siècle. Une comparaison France/Royaume-Uni nous permettrait-elle de mieux cerner un concept qui échappe déjà aux définitions fixes dans sa langue d’origine ?

En effet, comment envisager la laïcité après la révolution de 1789 : du point de vue de l’État ou de l’individu ? Est-ce une relation entre le politique et le religieux ? Est-ce plutôt la liberté publique de conscience de l’individu ? Par définition la laïcité est protéiforme, à la fois principe général, cadre institutionnel, pratique administrative, idéologie anticléricale et dans le contexte actuel prétexte à une idéologie enflammée contre l’Islam.

Au Royaume-Uni, l’État n'est pas séparé de l’Église mais cela  n'empêche pas les débats passionnés sur le rôle des religions dans le domaine public. Des campagnes par les « nouveaux athées » aux craintes d'un cheval de Troie islamique dans les écoles publiques, les mêmes préoccupations apparaissent, même si elles sont exprimées autrement et conduisent à des résultats différents.

La conférence explora les concepts de laïcité/secularism autour des thèmes suivants: l’éducation, le droit et l’espace (public et privé).

Le Département de Modern Languages de l’Université de Southampton en collaboration avec l’Institut Français de Londres lance un appel à communications pour le colloque international qui se tiendra les 18 et 19 septembre 2015 à l’Institut Français de Londres. 

À cet effet le colloque se déroulera sur deux journées. Les après-midi permettront, autour de personnalités (hommes d’églises, journalistes, universitaires) d’explorer ces thèmes lors de deux tables rondes, la première, le 18 septembre, sur l’éducation, la seconde, le 19 septembre, sur le droit, les espaces privés et publics.

Le  reste de la conférence prendra la forme de journées d’étude et nous invitons les propositions d’interventions de vingt minutes sur les thèmes ci-dessous (liste non exclusive). Les propositions comparant les situations françaises et britanniques seront particulièrement appréciées. Les communications seront en français ou en anglais.

 

Morale/Ethique

Laïcité/Secularism

Fanatisme religieux/Fondamentalisme séculaire

Tolérance

Incroyance

Matérialisme

Dogmatisme

Libertés individuelles et politiques publiques

Sécularisme

Scepticisme

Pratiques coutumières

Laïcs et laïques

Laïcité féminisme et racisme

Les propositions (500 mots maximum) doivent être envoyées avant le 15 Janvier 2015 à tstl2015@soton.ac.uk. Contact: Dr Aude Campmas a.campmas@soton.ac.uk