Actualité
Appels à contributions
Seuils du visible. Intersections entre littérature et photographie (Turin)

Seuils du visible. Intersections entre littérature et photographie (Turin)

Publié le par Marc Escola (Source : Franca Bruera)

Seuils du visible. Intersections entre littérature et photographie

Soglie del visibile. Intersezioni fra letteratura e fotografia

Borders of the Visible: Intersections between Literature and Photography

Colloque international, Université de Turin, 15-18 novembre 2017

 

Appel à communications

Comme l’a écrit Roland Barthes dans La Chambre claire (1980), derrière une photographie peut se cacher un nombre infini de romans. La photographie est un élément récurrent dans l’imaginaire littéraire contemporain : des écrivains tels que Georges Perec, Bruce Chatwin, W.G. Sebald, Javier Marías, Antonio Tabucchi ou des artistes comme James Agee y ont reconnu non seulement un moyen efficace pour saisir le visible et l’invisible, mais aussi le moyen pour renouveler leur écriture. En revanche, beaucoup de photographes comme par exemple Alfred Stieglitz, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, André Kertész, August Sander, Ferdinando Scianna ont été inspiré par la littérature qui leur a procuré des relations inédites avec les mots.

Pourquoi tant d’écrivains recourent-ils à des photos dans leurs textes ? Comment choisissent-ils leurs images et d’où les tirent-ils ? S’en servent-ils de manière mimétique ou symbolique ? Par le biais des images représentent-ils le réel ou cherchent-ils à le redéfinir ? Quel type d’interaction se crée entre l’image photographique et le texte écrit ? Les photos sont-elles censées illuminer ce que l’auteur laisse dans l’ombre ou proposent-elles d’autres lectures possibles du texte ? Comment les photographes décident-ils d’interagir avec le récit, le roman, la poésie ?

Décrire le rapport entre la littérature et la photographie – comme Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, Roland Barthes, Susan Sontag, Fredric Jameson l’ont notamment remarqué – revient à réfléchir sur des formes de référentialité non mimétique. Les photographies sont de grosses bribes de temps qui tiennent dans une main, disait Angela Carter ; et c’est en coupant et recoupant le réel que l’image instantanée permet de saisir ce qui demeure invisible. D’ailleurs, ce n’est pas par hasard si Proust et Nabokov ont trouvé dans l’univers de la photographie les métaphores les plus appropriées à traduire le jeu de l’esprit et de la mémoire.

Le colloque international Seuils du visible. Intersections entre littérature et photographie passera en revue les formes hybrides entre littérature et photographie dans l’art et dans la culture moderne, postmoderne et contemporaine. Il se propose de dessiner un réseau d’intertextualité (ou de “transmédialité”, selon M.-L. Ryan) d’un domaine qui intègre plusieurs moyens expressifs pour explorer des possibilités artistiques nouvelles tout en se proposant de comprendre Why Photography Matters (Jerry L. Thompson, 2013).

 

Le colloque est organisé par le « Centro Studi Arti della Modernità » (http://centroartidellamodernita.it). Il est financé par l’Université de Turin et par les Départements de « Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne » et de « Studi Umanistici » de la même Université.

 

Comité scientifique : Marco Belpoliti (Université de Bergame), Rebecca Beasley (Université d’Oxford), Jens Brockmeier (Université Américaine de Paris), Andrei Bronnikov (Université de Saint Petersburg), Elio Grazioli (Université de Bergame), Alexander Etkind (European University Institute), Manfred Pfister (Freie Universität de Berlin), Kristupas Sabolius (Université de Vilnius), Rita Serpytyte (Université de Vilnius).

 

Comité d’organisation: Franca Bruera, Giuliana Ferreccio, Roberto Gilodi, Luigi Marfè, Daniela Nelva, Chiara Sandrin, Chiara Simonigh.

 

Ouverture du colloque: Ferdinando Scianna et Franco Marcoaldi.

 

Conférenciers invités: Marie-Laure Ryan (Université du Colorado), Michele Cometa (Université de Palerme), Angela Breidbach (Université de Lüneburg), Steffen Haug (Université Humboldt de Berlin), Magali Nachtergael (Université de Paris 13).

 

Les communications pourront porter sur les axes thématiques suivants :

 

- La photographie et les genres littéraires : comment l’insertion des images dans les textes a-t-elle contribué à modifier les conventions des genres littéraires ? Quel sens acquiert l’image au cœur de l’écriture autobiographique (Perec), de la prose en général (Berger, Sebald, Marías, Auster, Tabucchi, Modiano, Bernhard), de la poésie (Cendrars), du reportage (Agee, Walker Evans), des récits de voyage (Bouvier, Chatwin, Celati), de l’historiographie ?

- La photographie et le storytelling de la politique : la photographie représente-t-elle une forme de documentation en mesure de mettre tout particulièrement en évidence la vérité ou est-elle un instrument rhétorique censé rendre réelle la fiction (Georges Didi-Huberman, Soulèvements, 2016) ?

- Littérature, photographie et d’autres formes de culture visuelle (cinéma, graphic novel, web, exc.) : comment le rapport entre littérature et photographie se transforme-t-il à l’époque qui a été définie « post-photographique » (W. J. T. Mitchell) ?

- La photographie et le temps : la littérature et la photographie sont deux formes spéculaires d’archive qui fixent les ombres de la mémoire (Barthes, Sontag, Hirsch) ; dans quelle mesure conservent-elles le passé et comment finissent-elles par le transformer ?

 - La photographie et l’imaginaire littéraire et cinématographique : quelle est l’idée de la photographie qui apparaît dans les récits (Cortázar, Calvino), dans les romans (Bioy Casares, Tournier) et les films (Antonioni) axés sur les expériences et les aventures des photographes ? Quelle est la perspective de lecture métalittéraire suggérée par ces sujets et ces personnages ?

Les propositions, rédigées en italien, en français ou en anglais, doivent prévoir le titre et un abstract d’environ 250 mots ; elles seront adressées avant le 30 juin 2017 au comité d’organisation à l’adresse électronique suivante : info@centroartidellamodernita.it. L’acceptation des propositions sera communiquée avant le 31 aout 2017. Frais d’inscription au colloque : 30 euros. Pour doctorants, post-doctorants : 20 euros. Langues du colloque : anglais, français et italien.

Une sélection des contributions sera publiée dans la revue internationale peer-reviewed  « Cosmo. Comparative Studies in Modernism » (ISSN 2281-6658, http://www.ojs.unito.it/index.php/COSMO).

 

Bibliographie

 

Albertazzi, Silvia, Amigoni, Ferdinando (cura), 2008. Guardare oltre. Letteratura, fotografia e altri territori, Roma, Meltemi.

Armstrong, Nancy, 1999. Fiction in the Age of Photography, Cambridge (Ma.), Harvard UP.

Baetens, Jan, 2008. Graphic Novels: Literature without Texts?, “English Language Notes”, XLVI, 2, pp. 77-88.

Barraco, Daniel, Lemagny, Jean-Claude, 1998. El Sentimiento trágico del instante, Santiago del Chile, LOM.

Barthes, Roland, 1980. La chambre claire. Note sur la photographie, Paris, Seuil. 

Batkin, Norton, 1990. Photography and Philosophy, New York, Garland.

Bellour, Raymond,  1990. L’Entre-Images: Photo, Cinéma, Vidéo, Paris, La Différance.

Benjamin, Walter, 1931. Kleine Geschichte der Photographie, “Die Literarische Welt”, 38, 19.

Berger, John, Mohr, Jean, 1982. Another Way of Telling, New York, Pantheon.

Brunet, François, 2009. Photography and Literature, London, Reaktion.

Bryant, Michael (ed.), 1996. Photo-Textualities. Reading Phographs and Literature, Newark, Delaware UP.

Calvino, Italo, 1955, La follia del mirino, in Saggi 1945-1985, a cura di M. Barenghi, II, Milano, Mondadori, 1995, pp. 2217-2220.

Ceserani, Remo, 2011. L’occhio della medusa, Torino, Bollati Boringhieri.

Cometa, Michele, Coglitore, Roberta (cura), 2016. Fototesti. Letteratura e cultura visuale, Macerata, Quodlibet.

De Romanis, Roberto (a cura di), 1994. Letteratura e fotografia, “L’asino d’oro”, V, 9.

Didi-Huberman, Georges, 2016. Soulèvements, Paris, Gallimard.

Dolfi, Anna (cura), 2005 e 2007, Letteratura e fotografia, Roma, Bulzoni, voll. I e II.

Fofi, Goffredo (ed.), 2013. Scrittori. Grandi autori visti da grandi fotografi, Milano, Contrasto.

Hamon, Philippe, 2007. Imageries. Littérature et image au XIXe siècle, Paris, Corti.

Hansom, Paul, 2002. Literary Modernism and Photography, Praeger, Westport.

Hirsch, Marianne, 1997. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory, Cambridge (Ma.), Harvard UP.

Hoesterey, Ingeborg, Weisstein, Ulrich, 1993. Intertextuality: German Literature and Visual Art from the Renaissance to the Twentieth Century, Columbia, Camden House.

Horstkotte, Silke, Pedri, Nancy (eds.), 2008, Photography in Fiction, “Poetics Today”, XXIX, 1.

Hughes, Alex, Noble, Andrea, 2003. Phototextualitis: Intersections of Photography and Narrative, Albuquerque, New Mexico UP.

Hunter, Jefferson, 1987. Image and Word: The Interaction of Twentieth-Century Photographs and Texts, Cambridge (Ma.), Harvard UP.

Jakob, Karen S., 2006. Photography and Literature, “English Language Notes”, XLIV, 2.

Jameson, Frederic, 1991. Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham, Duke UP.

Koppen, Erwin, 1987. Literatur und Photographie, Stuttgart, Metzler.

Krauss, Rolf H., 2000. Photographie un Literatur, Ostfildern, Cantz,

Krauss, Rosalind, 1993. The Optical Unconscious, Cambridge (Ma.), MIT Press.

Lambrechts, Erich, Salu, Luc, 1992. Photography and Literature: An International Bibliography of Monographs, London, Mansell.

Marcenaro, Giuseppe, 2004. Fotografia come letteratura, Milano, Bruno Mondadori.

Mitchell, William J. Thomas, 1992. The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era, Cambridge (Ma.), MIT Press.

Montier, Jean-Pierre (éd.), 2008. Littérature et photographie, Rennes, Presses Universitaires de Rennes.

Mormorio Diego, 1988. Gli scrittori e la fotografia, pref. di L. Sciascia, Roma, Editori Riuniti.

Mourier-Casile, Pascaline, Moncond’huy Dominique (éds.), 1996. L’Image génératrice de textes de fiction, Poitiers, La Licorne, pp. 127-137.

Munger, Barry (ed.), 1996. Caught in the Act: The Photographer in Contemporary Fiction, New York, Timken Publishers.

Orlando, Francesco, 1994. Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura, Torino, Einaudi.

Ortel, Philippe, 2002. La Littérature à l’ère de la photographie, Nîmes, Chambon.

Rabb, Jane M. (ed.), 1995. Literature & Photography: Interactions 1840-1990, Albuquerque, New Mexico UP.

Rugg, Linda H., 1997. Picturing Ourselves: Photography and Autobiography, Chicago, Chicago UP.

Ryan, Marie-Laure, 2004. Narrative Across Media: The Languages of Storytelling, Lincoln, Nebraska UP.

Scianna, Ferdinando, 2014. Visti e scritti, Milano, Contrasto.

Scianna, Ferdinando, 2015. Obiettivo ambiguo, Milano, Contrasto.

Sciascia, Leonardo, 1983. Verismo e fotografia, in Cruciverba, Torino, Einaudi.

Shloss, Carol, 1987. In Visible Light: Photography and the American Writer, 1840-1940, New York, Oxford UP.

Sontag, Susan, 1977. On Photography, New York, Farrar, Straus and Giroux.

Sperti, Valeria, 2005. Fotografia e romanzo. Marguerite Duras, Georges Perec, Patrick Modiano, Napoli, Liguori.

Stoichita, Victor I. 2006. The Pygmalion Effect: From Ovid to Hitchcock. Chicago: Chicago UP.

Thompson, Jerry L, 2013. Why Photography Matters, Cambridge (Ma.), MIT Press.

Virilio, Paul, 1988. La Machine de vision, Paris, Galilée.

Wunenburger, Jean-Jacques, 1997. Philosophie des images, Paris, PUF.

 

English version

 

Borders of the Visible: Intersections between Literature and Photography

Seuils du visible. Intersections entre littérature et photographie

Soglie del visibile. Intersezioni fra letteratura e fotografia

International conference, 15-18 November 2017 – Torino, Italy

 

Call for paper proposals

Roland Barthes maintained that endless plots hide behind any photograph (La chambre Claire, 1980). Photography is, in fact, one of the steadily recurrent features of today’s literary imaginary. Contemporary writers, like Georges Perec, Bruce Chatwin, W.G. Sebald, Javier Marías, Antonio Tabucchi, or earlier artists, like James Agee, have found both their subject-matter and a new kind of writing in the ways photography captures the visible—or the invisible. Vice versa, many photographers, such as Alfred Stieglitz, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, André Kertész, August Sander, Ferdinando Scianna, found in literary language new insights enlivening their work.

For what purpose do so many writers embed photographs in their written texts? How do they choose their images, where do they gather them from? Is the function of photographs mimetic, rhetorical or symbolic? Do they represent or create anew? What kind of interaction is established between photographs and written texts? Are photographs meant to throw light on what authors leave unsaid or do they open up false tracks? And how do photographers interact with literary texts (short stories, novels, poetry)?

Describing the relation between literature and photography means investigating several kinds of referentiality that avoid mimetic representation, as Walter Benjamin, Sigfried Kracauer, Roland Barthes, Susan Sontag, Fredric Jameson have pointed out. “Photographs are large shreds of time you can hold in your hand”, Angela Carter used to say: cutting out and trimming out the real, a photograph allows us to see the invisible. It comes as no surprise that Proust and Nabokov drew their metaphors for the interplay of mind and memory from the realm of photography.

The Conference Borders of the Visible: Intersections between Literature and Photography will investigate the many cross-currents connecting literature and photography in modernist, postmodernist and contemporary art and culture, and will include readings and special events. The conference aims to map the rhetorical forms of what is by now generally deemed as a kind of pervasive intertextuality, or ‘transmediality’, according to Marie-Laure Ryan, and to understand the reasons Why Photography Matters (Jerry L. Thompson, 2013), in a field where various media are integrated in the search for new artistic possibilities.

 

The Conference is organised by Centro Studi Arti della Modernità (http://centroartidellamodernita.it) and sponsored by Università degli Studi di Torino, and the Departments of Studi Umanistici and Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne.

 

Advisory Board: Marco Belpoliti (Università di Bergamo), Rebecca Beasley (University of Oxford), Jens Brockmeier (American University of Paris), Andrei Bronnikov (Saint Petersburg State University), Elio Grazioli (Università di Bergamo), Alexander Etkind (European University Institute Florence), Manfred Pfister (Freie Universität Berlin), Kristupas Sabolius (Vilnius University), Rita Serpytyte (Vilnius University).

Conveners: Luigi Marfè, Giuliana Ferreccio, Roberto Gilodi, Franca Bruera, Daniela Nelva, Chiara Sandrin, Chiara Simonigh.

Opening Lecture: Photographer Ferdinando Scianna and Franco Marcoaldi.

Keynote Speakers: Marie-Laure Ryan (University of Colorado), Michele Cometa (Università di Palermo), Angela Breidbach (Universität Lüneburg), Steffen Haug (Humboldt Universität Berlin), Magali Nachtergael (Université Paris 13).

 

The Conference Advisory Board will consider proposals for papers on the following topics:

 

- Photography and literary genres: how and to what extent did the introduction of photography help reshape the conventions of literary genres? Do photographic images assume a special significance in autobiographical, and/or life-writing (Perec), in narrative (Berger, Sebald, Auster, Tabucchi, Modiano, Bernhard), in poetry (Cendrars), in reportage (Agee), in travel writing (Bouvier, Chatwin, Celati), in historical narration?

- Photography and historical-political narrative: does photography stand for documentary evidence, underlining truth or does it conversely endow narrative with a reality effect, construing history through rhetorical devices (Georges Didi-Huberman, Soulèvements, 2016)?

- Literature, photography and other visual cultures (cinema, graphic novel, web writings, etc.): how is the relationship between literature and photography changing in the ‘post-photographic’ era (W.J.T. Mitchell)?

- Photography and time: literature and photography are two mirror images of the archive, liable to ‘give a habitation and a name’ to memory’s shadows (Barthes, Sontag, Hirsch); to what extent do they preserve the past, to what extent do they transform it into something else?

- Photography and the literary and filmic imaginary: many short stories (Cortázar, Calvino), novels (Bioy Casares, Tournier) and films (Antonioni) tell of events in photographers’ lives: what idea of photography do they convey? Which are the self-reflexive meanings one can read in their plots and characters?

 

Proposals of about 250 words may be submitted to convenors through info@centroartidellamodernita.it, by 30 June 2017, together with a bio-bibliographical profile. Proposals will be read and evaluated by 31 August 2017. Registration fee for Participants: 30 euros; Graduate Students. PhDs, Independent Scholars: 20 euros. Presentations should be limited to 20 minutes delivery time. The conference languages will be English, French and Italian.

Conference presentations may be in turn submitted for publication in “Cosmo. Comparative Studies in Modernism”, the Centro’s online journal (ISSN 2281-6658, http://www.ojs.unito.it/index.php/COSMO).

 

References

 

Albertazzi, Silvia, Amigoni, Ferdinando (eds.). 2008. Guardare oltre. Letteratura, fotografia e altri territori. Roma: Meltemi.

Armstrong, Nancy. 1999. Fiction in the Age of Photography. Cambridge (Ma.): Harvard UP.

Baetens, Jan. 2008. “Graphic Novels: Literature without Texts?”. English Language Notes, 46.2, pp. 77-88.

Barraco, Daniel, Lemagny, Jean-Claude. 1998. El Sentimiento trágico del instante. Santiago del Chile: LOM.

Barthes, Roland. 1980. La chambre claire. Note sur la photographie, Paris : Seuil. 

Batkin, Norton. 1990. Photography and Philosophy. New York: Garland.

Bellour, Raymond.  1990. L’Entre-Images: Photo, Cinéma, Vidéo. Paris: La Différance.

Benjamin, Walter. 1931. “Kleine Geschichte der Photographie”. Die Literarische Welt, 38.19.

Berger, John, Mohr, Jean. 1982. Another Way of Telling. New York: Pantheon.

Brunet, François. 2009. Photography and Literature. London: Reaktion.

Bryant, Michael (ed.). 1996. Photo-Textualities: Reading Phographs and Literature. Newark: Delaware UP.

Calvino, Italo. 1955. “La follia del mirino”. Saggi 1945-1985, ed. by M. Barenghi, Milano: Mondadori, 1995, vol. II, pp. 2217-2220.

Ceserani, Remo. 2011. L’occhio della medusa. Torino: Bollati Boringhieri.

Cometa, Michele, Coglitore, Roberta (eds.). 2016. Fototesti. Letteratura e cultura visuale. Macerata: Quodlibet.

De Romanis, Roberto (ed.). 1994. “Letteratura e fotografia”. L’asino d’oro, 5.9.

Didi-Huberman, Georges. 2016. Soulèvements. Paris: Gallimard.

Dolfi, Anna (ed.). 2005-2007. Letteratura e fotografia. Roma: Bulzoni, 2 vols.

Fofi, Goffredo (ed.). 2013. Scrittori. Grandi autori visti da grandi fotografi. Milano: Contrasto.

Hamon, Philippe. 2007. Imageries. Littérature et image au XIXe siècle. Paris: Corti.

Hansom, Paul. 2002. Literary Modernism and Photography. Praeger: Westport.

Hirsch, Marianne. 1997. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge (Ma.): Harvard UP.

Hoesterey, Ingeborg, Weisstein, Ulrich. 1993. Intertextuality: German Literature and Visual Art from the Renaissance to the Twentieth Century. Columbia: Camden House.

Horstkotte, Silke, Pedri, Nancy (eds.). 2008. “Photography in Fiction”, Poetics Today, 29.1.

Hughes, Alex, Noble, Andrea. 2003. Phototextualitis: Intersections of Photography and Narrative, Albuquerque: New Mexico UP.

Hunter, Jefferson. 1987. Image and Word: The Interaction of Twentieth-Century Photographs and Texts. Cambridge (Ma.): Harvard UP.

Jakob, Karen S. 2006. “Photography and Literature”. English Language Notes, 44.2.

Jameson, Frederic. 1991. Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke UP.

Koppen, Erwin. 1987. Literatur und Photographie, Stuttgart: Metzler.

Krauss, Rolf H. 2000. Photographie un Literatur, Ostfildern: Cantz,

Krauss, Rosalind. 1993. The Optical Unconscious. Cambridge (Ma.): MIT Press.

Lambrechts, Erich, Salu, Luc. 1992. Photography and Literature: An International Bibliography of Monographs. London: Mansell.

Marcenaro, Giuseppe. 2004. Fotografia come letteratura, Milano: Bruno Mondadori.

Mitchell, William J. Thomas. 1992. The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge (Ma.): MIT Press.

Montier, Jean-Pierre (éd.). 2008. Littérature et photographie, Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Mormorio Diego. 1988. Gli scrittori e la fotografia. Roma: Editori Riuniti.

Mourier-Casile, Pascaline, Moncond’huy Dominique (éds.). 1996. L’Image génératrice de textes de fiction. Poitiers: La Licorne, pp. 127-137.

Munger, Barry (ed.). 1996. Caught in the Act: The Photographer in Contemporary Fiction. New York: Timken.

Orlando, Francesco. 1994. Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura. Torino: Einaudi.

Ortel, Philippe. 2002. La Littérature à l’ère de la photographie. Nîmes: Chambon.

Rabb, Jane M. (ed.). 1995. Literature & Photography: Interactions 1840-1990. Albuquerque: University of New Mexico Press.

Rugg, Linda H. 1997. Picturing Ourselves: Photography and Autobiography. Chicago: Chicago UP.

Ryan, Marie-Laure. 2004. Narrative Across Media: The Languages of Storytelling. Lincoln: Nebraska UP.

Scianna, Ferdinando. 2014. Visti e scritti. Milano: Contrasto.

Scianna, Ferdinando. 2015. Obiettivo ambiguo. Milano: Contrasto.

Sciascia, Leonardo. 1983. “Verismo e fotografia”. Cruciverba, Torino: Einaudi.

Shloss, Carol. 1987. In Visible Light: Photography and the American Writer, 1840-1940. New York: Oxford UP.

Sontag, Susan. 1977. On Photography. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Sperti, Valeria. 2005. Fotografia e romanzo. Marguerite Duras, Georges Perec, Patrick Modiano. Napoli: Liguori.

Stoichita, Victor I. 2006. The Pygmalion Effect: From Ovid to Hitchcock. Chicago: Chicago UP.

Thompson, Jerry L. 2013. Why Photography Matters. Cambridge (Ma.): MIT Press.

Virilio, Paul. 1988. La Machine de vision. Paris: Galilée.

Wunenburger, Jean-Jacques. 1997. Philosophie des images. Paris: PUF.