Actualité
Appels à contributions
 Intoxication / L’ivresse dans tous ses états

Intoxication / L’ivresse dans tous ses états

Publié le par Alexandre Gefen (Source : Russell Williams)

« Intoxication »/L’ivresse dans tous ses états

Postgraduate conference/Colloque doctoral

July 28th/28 Juin 2013

Call for papers/Appel à contributions

L’ivresse est un thème qui a toujours parcouru la littérature. De nombreux auteurs ont exploré par l’écriture leur attrait pour les substances diverses et les paradis artificiels qu’ils produisent. Ils s’en sont également servis pour stimuler leurs facultés créatrices ou échapper la vie quotidienne.

Les substances dont les écrivains s’inspirent sont multiples : « legal highs » : cigarettes, café, alcool des cafés parisiens ; drogues douces : cannabis ; « club drugs » comme l’ecstasy ou la kétamine ; drogues fortes comme l’héroïne, la cocaïne et le crack qui conduisent aux frontières de la loi et de l’expérience.  

L’ivresse est souvent plus banal : médicaments et antidépresseurs sont souvent de mise, surtout en France. On ne parle pas forcément de drogue : l’ascétisme et la ferveur religieuse peuvent aussi provoquer des formes d’ivresse. L’acte d’écriture ou de lecture peut également être enivrant.

Les écrivains français ou en France ont souvent parlé de leur fascination pour cet état second, particulièrement au dix-neuvième siècle. On citera l’influence du célèbre mangeur d’opium Thomas de Quincey en France ; Rimbaud, qui recherchait le « dérèglement de tous des sens » ; Baudelaire, Gautier et Flaubert, habitués du Club des Haschischins.

En littérature moderne et contemporaine, Henri Michaux et Claro ont exploré les effets du LSD ; Frédéric Beigbeder a publié ses Nouvelles sous ecstasy ;  Debord, Houellebecq et Duras buvaient beaucoup.

Paris est également un port d’escale pour les écrivains étrangers en quête de l’ivresse: c’est à Paris que Burroughs, Hemingway et Miller consommaient ces substances.

Ce colloque, qui se tiendra à l’Université de Londres à Paris vise à explorer les liens entre l’ivresse dans tous ses états et écriture dans la littérature francophone et en France. Vous êtes invités à soumettre, avant le 12 avril 2013, votre proposition de communication (300 mots) ainsi qu’un CV pour une intervention de vingt minutes – en anglais ou en français – à eugene.brennan@ulip.lon.ac.uk

 

Throughout literary history writers have consistently been drawn to intoxication. They have used their work to ponder the temptation of intoxicants, and the altered states of perception they produce. Writers have also regularly intoxicated themselves to aid the creative process, or to escape the pressure of artistic creation and the monotony of humdrum reality.

The intoxicant of choice can take many forms. It can be legal highs: cigarettes, strong coffee and alcohol favoured by the café-frequenting auteur. It can be ‘recreational’: cannabis and so-called club drugs such as ecstasy and ketamine. It can also be more radical, pushing the writer towards the edges of both legality and experience: heroin, crack and cocaine.

Intoxication can also take a more mundane form: prescribed medication and, in particular, antidepressants. It need not involve drugs at all: adherents report that asceticism and religious fanaticism can create equivalent states of intoxication. The very act of writing itself has also been posited as exhilarating or intoxicating. In turn, the process of reading has been celebrated for its capacity to produce a similar effect.

French writing, and French writers, have been particularly fascinated by intoxication, and have frequently been intoxicated. In the nineteenth century, Rimbaud called for a ‘dérèglement de tous les sens’, Baudelaire, Gautier and Flaubert were attendees at the Club des Hashischins, whilst the shadow of Thomas de Quincey’s opium eating has loomed large over the French creative imagination. In modern and contemporary writing, Henri Michaux and Claro have explored LSD, whilst Frédéric Beigbeder published his Nouvelles sous ecstasy. Alcohol has also had a strong grip: Debord, Houellebecq and Duras all drank heavily. Paris itself has been a frequent port of call for foreign writers seeking intoxication: Miller, Burroughs and Hemingway all famously indulged decadently in the French capital.

This one-day conference at the University of London Institute in Paris will consider the relationship of intoxication to writing produced both in French and in France. It invites proposals for twenty-minute research papers in English or French from postgraduate and early career researchers as well as proposals for interventions around the theme from writers working outside the university community.

Themes for exploration could include, but are by no means limited to, the following: Ecstasy, raves and writing, Uppers and downers, Cigarettes and alcohol, Writing and rock, Hangovers and comedowns, Parisian expatriate intoxication, Writing and hedonism, Alternative intoxications.

Proposals (maximum 300 words), together with a short biography indicating your academic background and research interests or short CV, should be submitted via e-mail to eugene.brennan@ulip.lon.ac.uk by April 12th 2013. Please include your name, academic affiliation (where appropriate), and contact details.