Revue
Nouvelle parution
European Drama and Performance Studies, 2022-1, n° 18 :

European Drama and Performance Studies, 2022-1, n° 18 : "Molière and After. Aspects of the Theatrical Enterprise in 17th- and 18th-Century France"

Publié le par Marc Escola (Source : Sabine Chaouche)

European Drama and Performance Studies 2022 – 1, n° 18

Molière and After. Aspects of the Theatrical Enterprise in 17th- and 18th-Century France

sous la direction de Sabine Chaouche et Jan Clarke

Paris, Classiques Garnier, coll. European Drama and Performance Studies, 2022      

This year, the 400th anniversary of Molière’s birth will be celebrated by means of conferences, exhibitions and publications worldwide. The enthusiasm with which this event is being greeted demonstrates the dramatist’s continued significance for multiple audiences – in theatres, universities, and among the general public. The present volume seeks to contribute to this commemoration of the man who (after Shakespeare) was undoubtedly one of the greatest actor-dramatists and all round ‘men of the theatre’ the world has ever known through an examination of his legacy with regard to the specific field of entrepreneurship. For, while Molière’s outstanding talents as a playwright, actor and stage-director have been praised and analysed by generations of scholars in the fields of literary and performance studies, his work as a company director and entrepreneur, and the economic context in which he and his troupe operated, has all too often been overlooked. 

 Table of contents / Sommaire détaillé…

Lire les résumés et la présentation des contributeurs…

Sabine Chaouche, Jan Clarke

The Theatrical Enterprises of Seventeenth- and Eighteenth-Century Paris /
Les entreprises théâtrales du Paris des xviieet xviiie siècles    11

BUSINESS RELATIONS AND SUPPLIERS /
RELATIONS COMMERCIALES ET FOURNISSEURS

Jan Clarke
Relations between the French and Italian Actors, 1658-1689 /
Les relations entre les acteurs italiens et les acteurs français, 1658-1689    25

Marion Danlos
L’entreprise théâtrale. Comptabilité et petits métiers de la Comédie-Italienne à travers ses registres /
The Theatrical Enterprise. Accounting and the Small Trades of the Comédie-Italienne according to its Account Books    73

Sabine Chaouche
The Trade Relations of the Comédie-Française. Economic Networks and the Consumption of Goods before the Revolution /
Les relations commerciales de la Comédie-Française. Réseaux économiques et consommation de biens avant la Révolution   105

Gaëlle Viémont
Pierre-Nicolas Sarrazin. Trajectoire, ambitions et réseaux du « costumier original » /
Pierre-Nicolas Sarrazin. Trajectory, Ambitions and Networks of the “Original Costume Designer”   165


BUSINESS MANAGEMENT AND STRATEGIES /
GESTION D’ENTREPRISE ET STRATÉGIES

Flora Mele
Charles-Simon Favart entrepreneur de spectacles /
Charles-Simon Favart “entrepreneur de spectacles”   193

Sabine Chaouche
Value for Money. The Financial Transactions and Commercial Dealings of the Comédie-Française from the 1750s to the Early 1790s /
Le meilleur rapport qualité-prix. Les opérations financières et les transactions commerciales de la Comédie-Française des années 1750 au début des années 1790   231

Vannina Olivesi
Traces du vedettariat chorégraphique à l ’ Opéra. Talents, célébrité, genres de danse et hiérarchisation sexuée des rémunérations dans les Tablettes de renommée (1785) de Mathurin Roze de Chantoiseau /
Traces of Choreographic Stardom at the Opera. Talent, Celebrity, Dance Genres and Gendered Hierarchies of Remuneration in the Tablettes de Renommée (1785) by Mathurin Roze de Chantoiseau    249


THE KEYS TO SUCCESS /
LES CLÉS DU SUCCÈS

François Rémond
Le plus agréable théâtre… Rhétorique de l ’ affiche de spectacle au xvii e  siècle /
The Most Pleasant Theatre… Rhetoric of the Theatre Poster in the Seventeenth Century   279

Christophe Schuwey
Fournisseur de pièces et secrétaire de Molière. Les rôles impensés de Donneau de Visé /
Supplier of Plays and Secretary to Molière. Donneau de Visé ’ s Unspoken Roles   307

Adrien Bussy, Louise Moulin
Programming Strategies or the Making of Success. Evidence from the La Grange and the Comédie-Française Registers (1659-1793) /
Les stratégies de programmation, ou la fabrication du succès. Témoignages des registres de La Grange et de la Comédie-Française (1659-1793)   327

Julien Le Goff
Le « compliment » au public. Enjeux esthétiques et stratégies énonciatives d ’ une pratique dramatique sur les scènes foraine et italienne (1730-1750) /
The “Compliment” to the Audience. Aesthetic Issues and Enunciative Strategies of a Dramatic Practice on the Fairground and Italian Stages (1730–1750)   367

Abstracts and biographies / Résumés et présentation des auteurs   403