Revue
Nouvelle parution
CompLit. Journal of European Literature, Arts and Society, 2022-1, n° 3:

CompLit. Journal of European Literature, Arts and Society, 2022-1, n° 3: "Beginnings. Narrations and Re-Creations of Origins in Linguistics, Literature and the Arts / Les débuts. Narrations et re-créations des origines en linguistique, littérature et arts"

Publié le par Vincent Ferré (Source : Classiques Garnier)

CompLit. Journal of European Literature, Arts and Society. 2022 – 1, n° 3 :

"Beginnings. Narrations and Re-Creations of Origins in Linguistics, Literature and the Arts

Les débuts. Narrations et re-créations des origines en linguistique, littérature et arts"varia

sous la direction de Chiara Lombardi

Paris, Classiques Garnier, coll. CompLit. Journal of European Literature, Arts and Society, 2022

Revue de la Société Européenne de Littérature Comparée, CompLit: Journal of European Literature, Arts and Society accueille des articles de Littérature comparée, écrits en anglais ou en français, essentiellement centrés sur des perspectives européennes. Elle comprend des varia et des numéros spéciaux.

Sommaire…

Lire les résumés…

Introduction
What Do We Talk About When We Talk About Origins?
Lombardi (Chiara)

ARTICLES
From Creation to Use
Some Echoes of Correspondence Between Forms of Thought and Forms of Language in Ancient Indo-European Languages
Pozza (Marianna)

Babel, ou l’origine de la parole dispersée
Mythe, hypermythe et mythe littéraire
Swiggers (Pierre)

The Day after the Seventh Day
The Origins of Western Architecture and its Changing Narratives
Pace (Sergio)

Imagining the Naked Body
Winckelmann, the Origin of Art, and the Cultural History of Nudity in the Eighteenth Century
Immisch (Quintus)

“Grateful digressions” and Conflictual Conceptualisations in Milton’s Eden
Borgogni (Daniele)

Solving the Mystery of “Angelica Farfalla”
Primo Levi and the Origin of Life
Giansiracusa (Nicola)

Qui n’a pas son Minotaure ? de Marguerite Yourcenar
À l’origine d’une civilisation de monstres
Codena (Serena)

Porporino ou les mystères de Naples de Dominique Fernandez comme récit originel
Derouiche (Maroua)

La parole poétique dans L’Arbre à dires de Mohamed Dib, ou comment se perpétue l’originaire
Saïm (Voussad)

Fictionnaliser l’origine
Le Quatrième Siècle d’Édouard Glissant et Texaco de Patrick Chamoiseau
Pellegrino (Isabella)

“We Make Still by the Law in Which We’re Made”
Creation and Subcreation in Tolkien’s Ainulindalë
Burgio (Davide)

An Apocalypse, a Genesis – or Both?
Gaze and Transposition in Alan Weisman’s The World Without Us
Bomholt (Marius)

On the Origins of Globalisation
Cosmic Origins and Epic Totality in Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey
Stelzer (Philipp)

COMPTES RENDUS / BOOK REVIEWS

PRIX D’EXCELLENCE DE LA SELC / 2021 ESCL EXCELLENCE AWARD

Comptes rendus
Varga (Zsuzsanna), García (Patricia), Calvete (Ana), Zupančič (Metka)