Actualité
Appels à contributions
“A Hundred Years of Peter and Wendy”

“A Hundred Years of Peter and Wendy”

Publié le par Julia Peslier (Source : María Ortega Máñez)

“A Hundred Years of Peter and Wendy” International ConferenceUniversidad Complutense de MadridFacultad de Filología14th and 15th March 2011


Even if by its very nature Peter Pan has become the symbolof timelessness, this character's history has very specific originsand will by 2011 literally come of age. Peter and Wendy'scentenary celebration may sound like an oxymoron, but it alsoseems to us the perfect occasion to reflect on what, after all, itmight mean not to want to grow up but not being able to help it.J.M. Barrie's masterpiece has in fact grown, very much so; ithas grown across criticisms, disciplines and media. Peter Panand Wendy has not only received attention as a literary work butalso as a cultural icon, if only to mention the various remakes ithas inspired in world cinema, as graphic and illustrated novelsor even as a very contemporary pathology which keeps bringingus back to Neverland.Plenary Speaker s include :Professor R.D.S. Jack (University of Edinburgh) author of TheRoad to the Never Land: A Reassessment of J M Barrie'sDramatic Art (2010)


All those interested please send a 500 word abstract tocongresopeterpan@gmail.com before January the 15th, 2011.

You may want to consider the following themes:

Peter Pan and (children's) literature· Peter Pan and philosophy Psychoanalytical studies of Barrie's work Peter Pan and Visual Culture Peter Pan as Cultural Icon

The conference organizers will inform each candidate whether their paperhas been accepted or not before January the 31st. In case of having been accepted,the participants will register and pay their fee before February the 15th.Each speaker will have between 15 and 20 minutes to present their paper.Spanish and English will be the official languages. Presentations in other languages will be submited to evaluation.

Congreso Internacional “Cien años de Peter y Wendy”
Universidad Complutense de Madrid
Facultad de Filología
14 y 15 de marzo de 2011

El personaje de Peter Pan ha trascendido con creces la fama de su creador. Se trata de uno
de esos personajes que, sin que nadie entienda muy bien el motivo, se alejan de sus orígenes
literarios para convertirse en mitos modernos. Mitos por todos sabidos, como si hubiesen existido
desde siempre, sin padres conocidos ni una versión canónica que los fije. 

Sin embargo la historia del personaje tiene unos orígenes muy concretos. El escritor escocés
James Matthew Barrie le utilizó primero como personaje secundario en la novela El pajarito
blanco (1902). Luego como protagonista de la obra de teatro Peter Pan o el niño que no quería
crecer (1904). Y finalmente como protagonista de la novela que le llevaría por todos los rincones
del mundo, incluido nuestro país, Peter y Wendy (1911), de cuya publicación en los próximos
meses hará ya 100 años.

Por este motivo consideramos que es un buen momento para acercarse a Peter Pan desde una
perspectiva interdisciplinar, atendiendo no sólo a la obra original, sino también a las múltiples
reelaboraciones y reinterpretaciones que se han hecho desde el mundo del cine, del cómic
o del psicoanálisis de la obra maestra de J. M. Barrie.