La vie microscopique dans les arts vivants des XXe et XXIe s. / Microscopic Life in 20th- and 21st-Century Performance (MSH Paris)
“Microscopic Life in 20th- and 21st-Century Performance”
La vie microscopique dans les arts vivants des XXe et XXIe siècles
15 mars 2024
Fondation Maison des Sciences de L’Homme
54 Bd Raspail, 75006 Paris
Le Comptoir (1er étage)
Programme
8.45 Bienvenue: Gisèle Séginger, directrice du programme Biohumanities
9.00-10.15 Panel 1
- Violaine Heyraud (Sorbonne Nouvelle) : « Le microbe dans les intrigues du théâtre de Grand-Guignol (1905-1930) : agent ou instrument ? »
- Daniel Ibrahim Abdalla (University of Liverpool), “‘A Strange and Secret Thing’: Staging Heredity in the Harlem Renaissance”
10.45-12.00 Panel 2
- Patrick Armstrong (Cambridge University), “Samuel Beckett’s Magnifiers”
- Kirsten E. Shepherd-Barr (University of Oxford), “Reactivating Plays through the Microscopic Imaginary”
- Elisabeth Darrobers (Sorbonne Université) and Wallerand Bazin (University of Oxford), “Screening the probiotic: Jumping microbial and geomorphic scales on stage”
13.30-14.30 Panel 3
- Martin Grünfeld (University of Copenhagen), “Notes from a museum underground: on the tiny agencies of mushrooms metabolizing objects, agencies and research processes in transdisciplinary multi-species collaborations”
- Diya Mehta and Claire Nettleton (Benton Museum of Art, Pomona College), “Microculture: Microbial Performances at the Benton Museum of Art at Pomona College”
14.45-16.00 Panel 4
- Marcela Moura (Sorbonne Nouvelle and UNIRIO), « Analyse systémique des interactions au sein de la performance ‘From plankton to human bodies : the dance of interacting types’ »
- Lois Oppenheim (Montclair State University), “Interoception and Reception: Performing and Viewing the Language of Gaga in ‘Naharin’s Virus’”
- Rosa Postlethwaite (Coventry University and Aarhus University), ““Solos” with Sourdough: Dramaturgy with microscopic living entities”
16.30-17.45 Panel 5
- Amandine Mercier (Université d’Artois), « Mise en scène, incarnation et dramaturgie de la vie microscopique : projections des gamètes mâles sur les scènes du théâtre de Romeo Castellucci »
- Alison Humphrey (York University), “Embodying the Uncanny in Shadowpox: The Cytokine Storm”
- Tarsh Bates (Umeå University), “Microbial sense-ability: olfactory art, metabolism and queer microperformativity”
Comité d’organisation : Liliane Campos (Sorbonne Nouvelle), François-Joseph Lapointe (Université de Montréal) et Kirsten E. Shepherd-Barr (Oxford University).
Résumés et biographies disponibles sur le site web du projet BioCriticism.
Cette journée s’inscrit dans le programme “Biohumanities” de la FMSH. Elle est financée par l’Institut Universitaire de France, la Sorbonne Nouvelle et la FMSH.