Agenda
Événements & colloques
Les circulations artistiques Sud-Sud (ENS Paris)

Les circulations artistiques Sud-Sud (ENS Paris)

Publié le par Cécilia Galindo (Source : Olivier Marcel)

L'internationalisme décentré affiché par les biennales de la Havane, de Dakar ou de Gwangju, invite à ne plus se contenter d’une conception nord-atlantique de l'histoire de l'art, et à considérer sérieusement des villes et régions qui ont été marginalisées peut-être plus encore de nos sujets de recherche que des circulations artistiques effectives. L’historicisation et la mesure des circulations artistiques dans les marges sont aujourd’hui des tâches décisives pour démontrer, nuancer ou contester la “provincialisation” de l’Occident dans l’histoire récente de l’art. C’est l’objet de la prochaine conférence Artl@s, qui cherche à réunir des chercheurs de tous horizons géographiques et disciplinaires afin de réfléchir ensemble à l’hypothèse de circulations artistiques “Sud-Sud” depuis la décolonisation jusqu’à aujourd’hui.

 

Programme du colloque

 

Free entrance, no registration is required.

________________________________________________________________________

Wednesday, June 17


9:30 - 10:00 Tea & Coffee 

10:00 - 10:15 Introduction 

10:15 – 12:30 PANEL 1 - Historicity of a decentered art history : formation and impediments of South-South circulations
Chair : Sven Spieker



 Dwight Carey : Global Architecture in the Indian Ocean : The Built Environments of Nineteenth-Century Mauritius


 Nicolas Nercam : Un aperçu des échanges artistiques sino-indiens de la première moitié du XXe siècle : transfert, identité, politique. Le cas de Calcutta et du Bengale

11:15 - 11:30 Pause 


 Josefina de la Maza, Juan Ricardo Rey, Carolina Vanegas, Catalina Valdés : Art Collectors in Network and Identity Narratives : Contributions to a Cartography of the Genre of Types and Costumes in South America


 Victoria L. Rovine : Style Migrations : Tracing South-South Networks through African Dress Practices

12:30 - 14:00 Lunch at the restaurant of the ENS

14:00 – 16:30 PANEL 2 - Cities, routes, regions : placing South-South circulations. 
Chair : Dominique Malaquais



 Yin Ker : From Santiniketan to Yangon & Beyond : Considerations on an Ashram’s Vision for a Contextualised Narrative of Modern Burmese & Southeast Asian Art


 Maria de Fátima Morethy Couto : Entre Paris et Londres : contacts et rencontres des artistes sud-américains en Europe (1950-1970)

15:00 - 15:30 Pause 


 Maeline Le Lay : Les circulations artistiques entre la RD Congo, le Rwanda et le Burundi : de l’Empire colonial belge à l’Afrique des Grands Lacs


 Fanny Gillet : De l’Union nationale des artistes plasticiens algériens à l’Union arabe des arts plastiques : pour une analyse des échanges artistiques à l’échelle panarabe (1970-1979)

16:30 - 16:45 Pause 

16:45 - 18:30 Roundtable : Past Disquiet Narratives and Ghosts from The International Art Exhibition for Palestine, 1978 - Kristine Khouri, Rasha Salti, Claude Lazar, and Nasser Soumi. Chair : Catherine Dossin

18:30 - 19:00 Reception, École normale supérieure
 


Thursday, June 18
 

9:00 - 09:45 Keynote Address by Anthony Gardner : South as Method : Fetish, Farce or Force ?

9:45 - 10:00 Tea & Coffee 

10:00 – 12:30 PANEL 3 - Biennales of the South : expectations and influence.
Chair : Anthony Gardner



 Nuria Querol : The Delhi Biennale : Paradoxical Conditions in South-South Axes of Global Art and Politics


 Nora Greani : L’art contemporain à l’épreuve de l’authenticité bantoue, L’exemple de la Biennale d’Art Bantu Contemporain

11:00 - 11:30 Pause 


 Thomas Fillitz : The Biennial of Dakar, Global Art, and the Circulation of African Artists


 Béatrice Joyeux-Prunel, Olivier Marcel : Bringing BasArt South

12:30 - 14:00 Lunch at the restaurant of the ENS 
 
14:00 – 16:30 PANEL 4 - Southern connections and non-connections 
Chair : Béatrice Joyeux-Prunel



 Annabelle Boissier : Les institutions artistiques asiatiques des décennies 1970 à 2000


 Emmanuelle Spiesse : Acteurs de l’art du Nigeria ; artistes visuels et marchés de l’art (début des années 2000)

15:00 - 15:30 Pause 


 Camila Bechelany, Camila Maroja : From the South and Back Again. Constructing Latin American Art at the Biennale de Paris (1977) and at the Bienal Latino Americana de São Paulo (1978)


 Chanon Praepipatmongkol : Modern Islamic Art Beyond the Middle East

16:30 - 16:45 Pause 

16:45 - 17:45 Keynote Address by Andrea Giunta : Simultaneous abstractions : Nasreen Mohamedi and the constellation of Latin American Art 

18:00 - 19:00 Reception, École normale supérieure 

 

Friday, June 19
 

9:30 - 10:00 Tea & Coffee 
 
9:30 – 12:00 PANEL 5 - Trauma, memory and visibility in/of the South 
Chair : Zahia Rahmani



 Benjamin O. Murphy : Synchronicity, Historicity, and Juan Downey’s Ethnographic Present


 Devika Singh : India and South-South Formations : Responses to the Bangladesh War of 1971

10:30 - 11:00 Pause 


 Katja Gentric : Memórias, Íntimas, Marcas : Angola - Cuba - South Africa


 Bindu Bhadana : Index of the Disappeared : Navigating the Archive

12:00 - 13:15 Lunch at the restaurant of the ENS 

13:15 - 14:30 Film projection : Christine Douxami, Philippe Degaille : Fesman 2010, du Nord au Sud de l’Est à l’Ouest
 
14:30 – 17:00 PANEL 6 - A southern turn in art ? 
Chair : Andrea Giunta



 Kevin Murray : South Ways - art undercurrents across the latitude


 Andrew Weiner : Chorus, Screen, Pistol : Regional Socialism Against the Global Contemporary

15:30 - 16:00 Pause 


 Cristiana Tejo : Curare : is it possible to de-colonize curatorial practices ?


 Daniel Quiles and Red Conceptualismos del Sur 

17:00 - 17:15 Pause 
 
17:15 - 18:45 Closing debate : Is the South a place, a mobile condition of domination and invisibilization, a global commodity, a geopolitical ideology, or an academic chimera ? 
Chair : Sven Spieker


19:00 - 20:00 Reception, École normale supérieure 

 

 

Comité scientifique

T.J. Demos, Professor, History of Art and Visual Culture, University of California, Santa Cruz, USA

Anthony Gardner, Associate Professor of Contemporary Art History and Theory, University of Oxford, UK

Andrea Giunta, Professor of Art History at Universidad de Buenos Aires, Argentina, and University of Austin, Texas, USA

Dominique Malaquais, Directrice de recherches au Centre d’Etudes des Mondes Africains, CNRS, Paris

Zahia Rahmani, Directrice of the Art et Mondialisation program, Institut National d’Histoire de l’Art, Paris

Sven Spieker, Professor of Germanic, Slavic and Semitic Studies, University of California, Santa Barbara, USA

 

 

Comité d’organisation

Béatrice Joyeux-Prunel, Ecole normale supérieure, Paris, Maître de conférences en histoire de l’art contemporain, Directrice d’Artl@s

Olivier Marcel, ENS/IHMC, Post-doctorant Artl@s

Daniel Quiles, Assistant Professor at the School of the Art Institute of Chicago

Catherine Dossin, Purdue University, Associate Professor. Directrice adjointe d’Artl@s