Actualité
Appels à contributions
Trajectoires migratoires dans le cinéma français / Migration Trajectories in French cinema

Trajectoires migratoires dans le cinéma français / Migration Trajectories in French cinema

Publié le par Matthieu Vernet (Source : Marianne Bessy)

"Trajectoires migratoires dans le cinéma français"

"Migration Trajectories in French cinema"

64th Mountain Interstate Foreign Language Conference - October 16-18, 2014 - Furman University, Greenville, SC

Panel Description:

L’objet de ce panel est d’effectuer un tour d’horizon des représentations de la migration dans le cinéma français contemporain afin d’en dégager les principales tendances. Les réalisateurs d’aujourd’hui se sont-ils éloignés des schémas de représentation de la migration que l’on retrouve dans les films français des années 70, 80 et 90 traitant de la migration, et si oui, comment ? Avec le passage du temps et l’évolution du paysage social français mais aussi européen face à la mondialisation, de nouvelles problématiques et de nouveaux trajets migratoires ont vu le jour en France. Quels sont-ils aujourd’hui ? Quel est le visage de la migration en France de nos jours et comment ces femmes et ces hommes sont-ils perçus et représentés dans le cinéma français contemporain ? Nous utilisons ici le mot « migration » dans son acception la plus large, afin de rendre compte de l’incroyable variété des parcours et des individus décrits par les réalisateurs français contemporains.

The goal of this session is to explore representations of migration in contemporary French cinema so as to identify current trends. Have film directors moved away from representative frameworks characteristic of French films of the 1970s, 1980s, and 1990s? With time and the changes French and European societies have undergone in the midst of globalization, new questions and new migration trajectories have appeared. What are these questions and trajectories today? What is the face of migration in today’s France? How are these men and women perceived and represented in contemporary French cinema? The word “migration” is used here in a broad sense in order to account for the incredible variety of migration trajectories and of individuals described by contemporary French directors.

Deadline of Submission:  March 14, 2014

Please include with your abstract:

Name and Affiliation

Email address

Postal address

Telephone number

Papers can be in English or French. Send 300 word abstracts to Carole Salmon, University of Massachusetts Lowell, Carole_Salmon@uml.edu and Marianne Bessy, Furman University, marianne.bessy@furman.edu. Please title your email “MIFLC Film Panel Proposal”

The 64th Mountain Interstate Foreign Language Conference will be held at Furman University (Greenville, SC) on October 16-18, 2014. Information about the event is now available on the MIFLC website: http://www.miflc.org/callofpapers.htm

The event consists of three days of presentation in multiple sessions, with a banquet, and specially invited keynote speakers. Dr. Anibal González-Pérez (Yale University) will be the Hispanic Studies keynote speaker and that Dr. Timo Obergöker (University of Chester, UK) will be the French and Francophone Studies keynote speaker. The conference also sponsors the MIFLC Review, an annual journal of selected papers on foreign languages and literatures from the conference edited by Leonor A. Ulloa (Radford University).