Actualité
Appels à contributions
Le théâtre In-Yer-Face aujourd’hui : bilans et perspectives

Le théâtre In-Yer-Face aujourd’hui : bilans et perspectives

Publié le par Matthieu Vernet (Source : Samuel Cuisinier-Delorme)

COUP DE THEATRE N°28 – APPEL À ARTICLES

Le RADAC lance un appel à publications pour le prochain numéro de sa revue Coup de Théâtre sur le thème :

Le théâtre In-Yer-Face aujourd’hui : bilans et perspectives.

Il y a quinze ans, en février 1999, Sarah Kane – celle que les journalistes avaient surnommée l’enfant terrible du théâtre britannique – mettait fin à ses jours, laissant derrière elle une œuvre composée de cinq pièces (dont une posthume) et d’un court-métrage pour la télévision. Sa première pièce, Blasted, fit scandale lors de sa création en janvier 1995 au Royal Court à Londres, au même titre que Look Back in Anger de John Osborne en 1956, ou les deux pièces d’Edward Bond, Saved (1965) et Early Morning (1968), dernières œuvres à avoir été censurées.

Alors qu’elle s’opposait à toute idée d’appartenir à un mouvement artistique, la jeune dramaturge s’imposa, malgré elle, comme chef de file du théâtre In-Yer-Face, courant défini par Aleks Sierz comme « any drama that takes the audience by the scruff of the neck and shakes it until it gets the message. It is a theatre of sensation: it jolts both actors and spectators out of  conventional responses, touching nerves and provoking alarms. Often such drama employs shock tactics, or is shocking because it is new in tone or structure1

Que reste-il aujourd’hui de ces « Nasty Nineties » théâtrales ? Ce numéro de Coup de Théâtre propose de s’interroger de manière diachronique sur le bilan et les perspectives du théâtre In-Yer-Face. Pour Aleks Sierz, « some writers wrote one or two In-Yer-Face plays and then moved on. Like all categories, this one can't hope to completely grasp the ever-changing reality of the explosive new writing scene2.» Ainsi, parmi les possibles axes de recherche et d’analyse, les perspectives suivantes pourront être explorées :

  • Des dramaturges peuvent-ils encore être qualifiés d’ « auteurs In-Yer-Face » ? Si oui, comment s’exprime et s’explique l’héritage formel et thématique de leurs pièces ? Les études intertextuelles seraient particulièrement signifiantes pour cette question.
  • De manière concomitante, à quelle(s) autre(s) forme(s) d’écriture le théâtre In-Yer-Face a-t-il laissé place ? Les auteurs contemporains s’inscrivent-ils en rupture ou en continuité avec cette écriture ? Dans quelle mesure les figures de proue du In-Yer-Face, comme Mark Ravenhill, Philip Ridley, Anthony Neilson ou Martin McDonagh, ont-ils pris leurs distances par rapport à ce courant ?
  • Dans la perspective de la représentation, quel est l’impact sur le spectateur d’une pièce In-Yer-Face jouée aujourd’hui ? La réception est-elle la même qu’il y a quinze, voire vingt ans ? L’exposition permanente du spectateur à la violence et la banalisation de cette dernière ont-elles amoindri la portée de ces œuvres ?
  • Cette démarche a-t-elle essaimé au-delà des frontières britanniques ? En trouve-t-on des traces au cinéma ?

Merci d’envoyer avant le 15 juin 2014 vos propositions d’articles – résumé d’une demi-page à une page, en anglais ou en français – ainsi qu’une courte bio-bibliographie (une demi-page maximum) à Susan Blattès (Susan.Blattes@u-grenoble3.fr) et Samuel Cuisinier-Delorme (samuel.delorme@gmail.com). Les auteurs dont les propositions auront été retenues seront notifiés au plus tard le 15 juillet 2014. Le cas échéant, la remise des articles pour soumission au comité de lecture devra se faire avant le 30 septembre 2014.

 

1 Aleks Sierz, In-Yer-Face Theatre, British Drama Today, Londres : Faber & Faber, 2001, p. 4.

en ligne : http://www.inyerface-theatre.com/what.html

 

****

COUP DE THEATRE N°28 – CALL FOR PAPERS

For issue 28, we invite papers on the following theme:

In-Yer-Face Theatre: A reassessment. What remains of the Nasty Nineties?

It is now 15 years since Sarah Kane, once dubbed the enfant terrible of the British theatre by the press, took her own life. She left behind her a total of 5 plays (1 posthumous) and a short film for TV. Her first play, Blasted, caused a scandal when it was first produced at the Royal Court in London in 1995. It was one of the biggest scandals on the London stage since Look Back in Anger by John Osborne in 1956, or Edward Bond’s Saved (1965) and Early Morning (1968), the last British plays to have been censored. Although she refused the idea of belonging to any movement, the young dramatist found herself treated as the leading figure of In-Yer-Face Theatre. In-Yer-Face has been defined by Aleks Sierz as “any drama that takes the audience by the scruff of the neck and shakes it until it gets the message. It is a theatre of sensation: it jolts both actors and spectators out of conventional responses, touching nerves and provoking alarms. Often such drama employs shock tactics, or is shocking because it is new in tone or structure1.”

What remains today of those theatrical Nasty Nineties? This issue of Coup de Théâtre proposes to look at the In-Yer-Face phenomenon diachronically and assess its past and present manifestations. For Aleks Sierz: “some writers wrote one or two In-Yer-Face plays and then moved on. Like all categories, this one can't hope to completely grasp the ever-changing reality of the explosive new writing scene2.”

The following areas could be treated:

  • Do the playwrights originally associated with In-Yer-Face continue to write in this vein? If so, what influences, both formal and thematic, do their plays have? Intertextual studies would be particularly relevant in this respect.
  • At the same time what other currents in the theatre have taken the place of In-Yer-Face? Has it been abandoned by contemporary playwrights or not? To what extent have the major figures of In-Yer-Face theatre (Mark Ravenhill, Philip Ridley, Anthony Neilson or Martin McDonagh) moved in other directions?
  • From the point of view of staging, what impact does an In-Yer-Face play have on spectators today? Are reactions the same as they were 15 or 20 years ago? Do these plays still have the power to affect spectators subjected to a constant stream of violence?

Please submit your paper proposal (of no more than a page) with a brief CV to Susan Blattès (Susan.Blattes@u-grenoble3.fr) and Samuel Cuisinier-Delorme (samuel.delorme@gmail.com) by June 15, 2014. The selected contributors will be notified by July 15, 2014. Final papers – in English or in French – will be due on September 30, 2014 for submission to the scientific committee.

 

1 Aleks Sierz, In-Yer-Face Theatre, British Drama Today, London: Faber & Faber, 2001, p. 4.

online: http://www.inyerface-theatre.com/what.html