première rencontre internationale
narratologie et les arts
First international meeting (conference) on Narratology and the Arts
« L’art comme texte. Approches narratologiques, sémiotiques, trans-médiatiques »
« Art as Text. Narratological, Semiotic and Transmedial Approaches »
(
Organisées par Márta Grabócz (et le comité scientifique international),
Avec le soutien de l’IUF, de l’Université de Strasbourg (LABEX GREAM, l’EA 3402) et de l’Institut Hongrois de Paris
Première rencontre :
Les 7 et 8 décembre 2012 à l’Institut Hongrois de Paris
92 rue Bonaparte, 75006 Paris)
Programme
Vendredi / Friday 7 décembre 2012 (matin) / (morning)
9h30 – Accueil par BalÁzs Ablonczy (directeur de l’Institut Hongrois de Paris)
et Márta Grabócz (Université de Strasbourg et IUF)
9h45 – Introduction à la problématique, Márta Grabócz, Université de Strasbourg et IUF
10h – Marie-Laure Ryan -key-note speaker (Colorado, Etats-Unis)
Interart narratology and transmediality
Narratologie trans-médiatique / transmedial Narratology
10h35 – Marc Marti (Université de Nice, directeur du LIRCES EA3159)
Narrations nouvelles, nouvelle narratologie?
11h – pause
11h15 – Bálint Veres (lecturer, Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest, Hungary)
Narrare necesse est? Remarks on Josef Danhauser’s ‘Liszt am Flügel’
11h40 – Peter Dayan (Professor of Word and Music Studies, Division of European Languages and Culture, University of Edinburgh)
Not telling tales? The titles of Debussy's Nocturnes
12h05 – Ágnes Pethö (Associate Professor, Head of the Film, Photography and Media Department, Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Romania)
Narrativity and Intermedialityt in Film
12h30 – Déjeuner / Lunch
Vendredi 7 décembre 2012 (après-midi) / Friday, December 7th 2012 (afternoon)
Narratologie et musique / Narratology and Music
15h – Julie Walker (Université de Strasbourg)
Stratégie narrative dysphorique dans le dernier style de Chopin: l’exemple de la Polonaise op. 53
15h25 – Byron ALmÉn (University of Texas at Austin, Music Department, USA)
An Overview of Musical Narrrativity in North America and Great Britain
15h50 – ROBERT HATTEN (University of Texas at Austin, Music Department, USA)
Constructions of Musical Agency and Musical Narrative
16h15 – Pause
Narratologie transmédiatique, Narratologie et sémiotique
Transmedial Narratology, Narratology and Semiotics
16h30 – KristÓf Fenyvesi (University of Jyväskylä, Finland and University of Pécs, Hungary)
Narrative Connections between Arts and Mathematics. Communicating Scientific Ideas Through Artworks and Artistic Communication Through Scientific Objects
16h55 – Adrian Bene (University of Pécs, Dept. of Modern Literature and Literary Theory; Hungary)
The concept of narrativity in literature and painting
17h20 – KATALIN KROÓ (head of the Department of Russian Language and Literature at Eötvös Loránd University Budapest; director of the PhD Program “Russian Literature and Literary Studies”, Hungary)
Intersemiotic narrative dynamics: intertextual coherence and mediation
17h45 – Peeter Torop (Professor of semiotics of culture, University of Tartu, Department of Semiotics)
Intersemiotic narrative dynamics: pre- and posttextual mediation
18h10 – Table ronde/ Round Table
Samedi 8 décembre 2012 (matin) / Saturday, December 8th 2012 (morning)
Narratologie et Musique / Narratology and Music
9h30 – Xavier Hascher (Université de Strasbourg, GREAM) Anti-parcours et non- narration dans le premier mouvement de la Symphonie inachevée de Schubert
9h55 – JANN PASLER (University of California, San Diego)
Narratives of Color in Hugues Dufourt’s « L’Afrique et l’Asie d’après Tiepolo »
10h20 – CHRISTIAN HAUER (Université de Lille, responsable du Centre d'Étude des Arts Contemporains, l'EA 3587)
Narrativités et narratologie : substance, expression, émotion
10h45 – Pause
Narratologie et musique ; théories narratologiques
11h – DANIÈLE PISTONE (Université de Paris-Sorbonne, responsable de l’OMF)
Narrativité et rythme
11h25 – DANIELE BARBIERI (University of Bologne, Italy, SSSUB)
Inside/outside narration: rhythmic structures
11h50 – BERNARD VECCHIONE (Université d’Aix-Marseille; chercheur à l’Institut ACTE UMR9218, Université de Paris I-Panthéon-Sorbonne; et directeur du Projet International de Recherche SLM - Sciences du Langage Musical)
Narrativité, discursivité, intermédialité: Du motet médiéval et plus généralement des musiques rituelles comme «texte»
12h15 – Déjeuner / Lunch
Samedi 8 décembre 2012 (après-midi) / Saturday, December 8th 2012 (afternoon)
Narratologie transmédiatique / transmedial Narratology
15h – PIERRE LITZLER (Université de Strasbourg, EA 3402 Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistiques)
Architecture; une narratologie par l’espacement ?
15h25 – GÁBOR ZOLTÁN KISS (assistant lecturer, University of Pécs, Hungary)
Narrative Television: Stories to Forget and Preserve
15h50 – JEAN-FRANCOIS BORDRON (Université de Limoges, directeur du Centre de
Recherches Sémiotiques – CeReS)
Narration et diathèse
16h15 – Mikko Keskinen (University of Jyväskylä, Finland)
Carving out another Narrative: Textual Treatment in Jonathan Safran Foer’s Tree of Codes and Tom Phillips’s A Humument
16h40 – Pause
16h55 – 18h 15 – Table ronde, Préparation du sujet de la rencontre de 2013 (Round Table, Preparation of the TOPIc of the 2013 Meeting)
./.
Membres du comITE SCIENTIFIQUE / Members of the Scientific CoMmittee:
– Byron AlmÉn, University of Texas at Austin, Music Department, USA
– Jan Baetens, Cultural Studies/Literary Studies, and MDRN, University of Leuven;
– Daniele Barbieri, University of Bologna, SSSUB ;
– Raphaël Baroni, Université de Lausanne, responsable de RRN (Réseau Romand de Narratologie) ;
– Jean-François Bordron (Centre de recherches sémiotiques [CeReS] Université de Limoges) ;
– Peter Dayan, Professor of Word and Music Studies, Division of European Languages and Culture, University of Edinburgh
– Robert Hatten, Music Department, University of Texas, Austin, USA;
– Christian Hauer, Université de Lille, (Centre d'Étude des Arts Contemporains, l'EA 3587)
– Anne Hénault, CSP (Cercle Sémiotique de Paris), Université de Paris–Sorbonne ;
– Raine Koskimaa, Mikko Keskinen, Professors of Contemporary Culture Studies (Department of Art and Culture Studies, University of Jyvaskyla) ;
– Katalin Kroó, University ELTE, Budapest, Hungarian project director of « Static and Dynamic Aspects of Meaning-generation in the Literary Text», Estonian-Hungarian Joint Academic Research Project, EAS-HAS ;
– Marc Marti, CNA (Centre de Narratologie Appliquée), responsible for LIRCES (Laboratoire Interdisciplinaire « Récits, Cultures et Sociétés »), Université de Nice ;
– Geneviève Mathon, LISAA (Littérature, Savoirs et Arts, EA 4120), Université de Paris-Est, Marne-la-Vallée ;
– Vincent Meelberg, Radboud University, Nijmegen, (NL), co-director of the Centre for New Aesthetics;
– Jann pasler, Music Department, University of California, San Diego, USA
– Agnes Pethö, Film, Photography and Media Department, Sapientia Hungarian University of Transylvania, Cluj-Napoca, Romania
– Timothée Picard, Université de Haute-Bretagne, Rennes 2 ;
– John Pier, Groupe de Narratologies Contemporaines, CRAL, EHESS ; ENN ;
– Danièle Pistone, Observatoire Musical Français, Paris-Sorbonne ;
– Marie-Laure Ryan, Colorado, USA ;
– Eero Tarasti, University of Helsinki, International Project on Musical Signification; president of IASS;
– Beáta Thomka, University of Pécs, Hungary, responsible for Doctoral Studies in Literature and for the Research Group on Narratology;
– Peeter Torop, University of Tartu, Department of Semiotics, Estonian project director of « Static and Dynamic Aspects of Meaning-generation in the Literary Text», Estonian-Hungarian Joint Academic Research Project, EAS-HAS ;
– Bernard Vecchione, Projet international de Recherche SLM (Sciences du Langage Musical), Université de Aix-Marseille I; et ACTE, UMR 9218, Université de Paris I-Sorbonne ;
– Bálint Veres, Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest, Hungary ;
– Emile Wennekes, University of Utrecht, Dept. Media and Culture Studies.