Web littéraire
Actualités
Image & Narrative vol.X, issue 1 (24.):  Images de l'invisible/Images of the Invisible

Image & Narrative vol.X, issue 1 (24.): Images de l'invisible/Images of the Invisible

Publié le par Bérenger Boulay

Image & Narrative 

Online Magazine of the Visual Narrative - ISSN 1780-678X

vol.X, issue 1 (24.), mars 2009:  Images de l'invisible/Images of the Invisible


Avant-propos

Christian Chelebourg

- ICONOPHANIE: L'IMAGE EN QUESTION

« Une sorte de transparance opaque » Matérialisations de l'invisible spacer.gif

Author: Christian Chelebourg
Published: March 2009

Abstract (E): Energized by the dialectics of transparency and opacity,reveries of the invisible are materializing, mystical musings whichreveal a link between perceptible reality and the spirit world. UnlikeHerculean reveries of invisibility, reveries of the invisible take on aPromethean dimension which, in terms of mysticism (photographs,spiritualists, ectoplasm), literature (fantasy, the fantastic) orscience (contemporary optics) serve to elaborate and express new truths.

Abstract (F): Dynamisées par une dialectique de la transparence et de l'opaque,les rêveries de l'invisible sont des rêveries matérialisantes etmystiques qui procèdent à la révélation d'un lien entre la réalitésensible et le monde des esprits. Contrairement aux rêveriesherculéennes de l'invisibilité, elles revêtent une dimensionprométhéenne qui leur vaut, dans la mystique (photographies spirites,ectoplasmes) comme dans la littérature (fantastique, fantasy) ou lascience (optique contemporaine), de servir l'élaboration etl'expression de vérités nouvelles.

keywords: Invisible, Spiritualism, G. de Maupassant, J.R.R. Tolkien, Ph. Pullman.

L'art visionnaire d'Alex Grey

spacer.gif

Author: Olivier Odaert
Published: March 2009

Abstract (E): Alex Grey's Visionary Art. Alex Grey (1953-) is an American artist, mainly a painter and asculptor, best known for his signature anatomical paintings. His stylehas been quite paradoxically described as “psychedelic realism”,because his works involve spiritual images, despite the staggeringprecision of his anatomical depictions of the human body. Postmodernand sacred at the same time, Alex Grey's visionary art tends to represent hidden aspects of reality, showing images of the invisible sides of human existence.

Abstract (F): L'art visionnaire d'Alex Grey.Le peintre américain Alex Grey (1953-) est connu pour ses peinturesanatomiques, dont le style a été décrit comme un « réalismepsychédélique » par un critique d'art du New York Times.Cette formulation apparemment contradictoire fait référence au faitqu'en dépit de leur redoutable précision anatomique, lesreprésentations de Grey impliquent toujours des imagestranscendantales. L'art visionnaire d'Alex Grey tend ainsi à rassemblerune esthétique postmoderne du corps humain au réalisme chirurgical etles traditions de l'art sacré, en proposant des images des aspectsinvisibles de la réalité humaine.

keywords: AlexGrey, Visionary, Painting, Sacred, Spiritual.


- LOGOPHANIE: LE DEFI AU LANGAGE

L'Invisible constituant ou du « miroitement, en dessous » – Images de l'invisible chez Mallarmé

spacer.gif

Author: Serge Meitinger
Published: March 2009

Abstract (E): Thereoccurs “an event arising in and through the speech” which constitutesboth the aim and the risk of language. This event, this advent – bothof them indispensible in the appearing process of what shows itself –is alien to representation, invisible but not beyond perception ; thispaper tries less to grasp Mallarmé's “images of the invisible” in theirconcreteness than to fathom his lines in search of the invisibilitywhich subtends the visible world and makes it possible. Thus, thisinvisibility can be detected, according to the poet, in surreptitiousglimmerings, hard to distinguish because they are elusive andceaselessly deformed by what he calls “that underlying shimmering, hardto sever from the surface granted to the retina”.

Abstract (F): Ily a un « événement survenant dans et par la parole » qui est la chanceet le risque mêmes du langage. Cet événement, cet avènement –nécessaires à l'apparaître de ce qui se montre – est irreprésentable,invisible donc mais non insensible, et il s'agit moins icid'appréhender chez Mallarmé des « images de l'invisible » au sensconcret que de sonder avec lui l'invisibilité qui sous-tend et rendpossible tout le visible. Cette invisibilité se trahit selon le poètepar quelques lueurs subreptices, difficiles à cerner car fuyantes etsans cesse déformées, par ce qu'il appelle « je ne sais quelmiroitement, en dessous, peu séparable de la surface concédée à larétine ».

keywords: invisible, event, speech, mirror, reduction to nothingness.

« L'ombre et la proie » ou comment capter l'invisible dans l'oeuvre de Nathalie Sarraute

spacer.gif

Author: Noro Rakotobe d'Alberto
Published: March 2009

Abstract (E): Thevisible surface of appearances is only there to be burst open, in orderto go behind the scenes in Nathalie Sarraute's work. The solidified,coloured varnish that covers reality hides the essential, theinvisible. In a baroque, multidimensional universe, the characters,behind their masks, devote themselves to a ceaseless play to capture,to seize this beyond. It is a vital but dangerous activity in a socialworld ruled by a relative cruelty. The text often slips towards thefantastic on the imaginary scene.

Abstract (F): Lasurface visible des apparences n'est là que pour être crevée, ouverte,de façon à pouvoir accéder à l'envers du décor dans l'oeuvre de NathalieSarraute. Le vernis figé, coloré qui recouvre la réalité cachel'essentiel, l'invisible. Dans un univers baroque, multidimensionnel,les personnages, derrière leurs masques, se livrent à un jeu incessantpour capter, saisir cet au-delà. C'est une entreprise vitale maisdangereuse dans un monde social régi par une relative cruauté. Le texteglisse souvent vers le fantastique sur la scène imaginaire déployée.

keywords: Nathalie Sarraute, imaginary, baroque, fantastic, gaze, invisible, tropisms.

Louis Lambert: A Narrator in Search of the Legible spacer.gif

Author: Raina Uhden
Published: March 2009

Abstract (E): Thenarrator in Louis Lambert transcribes the story of thechild-genius-turned-madman, Louis Lambert, based on memories andtextual fragments. While copying Lambert's textual fragments, thenarrator also fleshes out the unreadable. He attempts to decipherLambert's writing and handles the drafts as if they were palimpsests,searching for the original. The narrator, however, ultimately altersthe original, writing over it, as a palimpsest, in order that theinvisible can finally become visible.

Abstract (F): Lenarrateur de Louis Lambert transcrit – à partir de ses souvenirs et desfragments textuels – une histoire de l'enfant génie devenu homme fou,Louis Lambert. Le narrateur recompose les fragments textuels de son amiet étoffe l'illisible. Il tente de déchiffrer ces fragments et lesmanie comme s'ils étaient des palimpsestes, cherchant le texte originalde Lambert. Il ne lui reste qu'à écrire sur l'original, comme unpalimpseste, pour que l'invisible devienne enfin visible.

keywords: Honoré de Balzac, Louis Lambert, Invisible, Palimpsest, Hieroglyphs.


- SCENOPHANIE: DRAMATURGIE DE L'INVISIBLE

« Ce qu'il ne faut pas voir » dans le théâtre de Maurice Maeterlinck

spacer.gif

Author: Maryse Petit
Published: March 2009

Abstract (E): In his theater, M. Maeterlinck (1862-1949) often uses the blindnessmetaphor. If some characters are wandered and worried blind persons,most of them blind themselves about the emptiness of life and theimminence of death: which the « theater of silence » translates withits syncopated style. Others are dazzled by truth: freedom or love. Butonly visionaries keep in their earthly existences the memory of arevealed wisdom.

Abstract (F): Dans son théâtre, M. Maeterlinck (1862-1949) utilise souvent lamétaphore de la cécité. Si certains personnages sont de vrais aveugleserrants et angoissés, les plus nombreux s'aveuglent sur le vide del'existence, sur la mort proche: ce que traduit le « théâtre dusilence » dans on style syncopé. D'autres sont éblouis par une véritéqui est celle de la liberté ou de l'amour. Mais il n'appartient qu'auxvisionnaires de garder dans leur existence terrestre le souvenir d'unesagesse révélée.

keywords: blind, to hear, silence, emptiness, vision.

Voyage au pays des âmes : la représentation des enchantements de l'Ombre dans l'oeuvre de Henri Bosco

spacer.gif

Author: Danièle Henky
Published: March 2009

Abstract (E): Henri Bosco was sensitive to the night-universe and to his mysteries.In his books the determining meetings take place the night in a worldgoverned by other laws that during the diurnal life. We shall analyzeby which stylistic processes the writer tries to suggest thearchitectures of the shade while investigating the mysteries of theinvisible and the night spells in particular (but not exclusively) inhis last work: Une Ombre.

Abstract (F): Henri Bosco fut sensible à l'univers nocturne et à ses mystères. Danstous ses livres, les rencontres déterminantes se déroulent la nuit, oùs'élabore un monde régi par d'autres lois que la vie diurne. Nousanalyserons par quels procédés stylistiques l'écrivain tente desuggérer les architectures de l'ombre tout en explorant les mystères del'invisible et les sortilèges de la nuit notamment (mais nonexclusivement) dans sa dernière oeuvre inachevée : Une Ombre.

keywords: Imagination, invisible, representation, night, Henri Bosco.

Synæsthetic Specters: Haunting Hill House on the Silver Screen

spacer.gif

Author: Elizabeth Mullen
Published: March 2009

Abstract (E): Througha combination of film and sound techniques, Robert Wise captures theinvisible, unspeakable nature of the supernatural in his 1963 film, The Haunting,based on Shirley Jackson's novel. His approach is simultaneouslysynaesthetic, intertextual and grotesque, effectively situating thespectator's terror in his reception of the film.

Abstract (F): Dans The Haunting,un film de 1963 adapté du roman de Shirley Jackson, Robert Wise capturel'invisible, l'indicible nature du surnaturel en combinant techniquescinématographiques et sonores. Par une approche synesthésique,intertextuelle et grotesque, il fait naître la terreur du spectateur desa seule réception du film.

keywords: reception, synaesthesia, grotesque, sound, image, American gothic, Robert Wise, Shirley Jackson.

- LIBIDOPHANIE: VOILES ET MASQUES DU DESIR

Enlèvementnocturne ou Les ravages de la pulsion scopique dans un textefantastique américain apocryphe de 1829 : « A Mystery of the Sea »

spacer.gif

Author: Alain Geoffroy
Published: March 2009

Abstract (E): Inthis paper, the author analyses the behavioral deviances affecting thecrew of a ship bound to the high seas in terms of symptoms seen throughthe filter of psychoanalysis. The presence of an unknown sailor whosystematically refuses to meet the eyes of his fellow mariners severelyperturbs the ambiance on board and brings everyone to resisthallucinations and mental imbalance. The unaccountable disappearance ofthe intruder, apparently abducted at night by invisible forces,eventually restores some serenity among the crew, just in time to avoidthem to yield to madness and superstition. This study aims at showinghow the disruption of the normal functioning of the visual drive in asocial group becomes a strong pathogenic factor deriving itssubversiveness from the denial of the symbolic castration.

Abstract (F): Danscette étude, il s'agira de montrer comment l'invisible hante les textespubliés dans The American Monthly Magazine entre 1829 et 1838 ensubvertissant l'ordinaire des différents récits pour les porter auxfrontières de l'improbable et du fantastique. Dans la veine del'initiateur Washington Irving et des grandes figures de la littératureaméricaine du XIXe siècle, de Hawthorne à Poe ou encore Melville, cesfictions souvent anonymes interrogent la réalité américaine de façon àla rendre si inattendue qu'elle attise l'imagination au point que laraison seule ne permet jamais d'en clore tout à fait le champ. Ainsi sesuccèdent et parfois se rencontrent fantômes, légendes indiennes etcontes européens, mesmérisme, coïncidences, superstitions et troublesmentaux, tous évoqués de biais, jamais présents mais toujours àl'oeuvre, pesant inéluctablement sur le destin, tragique ou heureux, desdifférents protagonistes. On découvre ainsi, entre héritage dupuritanisme et réalisme pragmatique, de quoi se nourrit l'imaginaireaméricain des intellectuels de l'époque à qui étaient destinées cespublications oubliées des anthologies littéraires.

keywords: invisible, visual drive, castration, hallucination, abduction.

Images de l'invisible dans Twin Peaks. Fire walk with me de David Lynch – Le battement entre les mondes ou les sept derniers jours de Laura Palmer

spacer.gif

Author: Marc Arino
Published: March 2009

Abstract (E): The film Twin Peaks. Fire Walk With Mewas born in 1992 of David Lynch's desire to reveal the last seven daysof Laura Palmer, the heroine whose death marked the beginning of thecult series Twin Peaks aired two years before. As an experimentalattempt to show the invisible or the unrepresentable, Twin Peaks. Fire Walk With Mereveals the beats between the parallel dimensions Laura goes through aswell as the other side of the man and the world, dedicated to someoccult powers releasing deadly impulses from them.

Abstract (F): Le film Twin Peaks. Fire Walk With Me naît en 1992 du désir de David Lynch de dévoiler les sept derniersjours de Laura Palmer, héroïne dont la mort marquait le début de lasérie culte Twin Peaks diffusée deux années auparavant. Tentative expérimentale pour montrer de l'invisible ou de l'irreprésentable, Twin Peaks. Fire Walk With Me révèleles battements entre les dimensions parallèles que traverse Laura ainsique l'autre face de l'homme et du monde, vouée à des puissancesoccultes qui en libèrent les pulsions mortifères.

keywords: Twin Peaks – Fire – Parallel dimensions – David Lynch – Laura Palmer.

Villiers de l'Isle-Adam – L'invisible au coeur du désir

spacer.gif

Author: Myriam Watthee-Delmotte
Published: March 2009

Abstract (E): The short story “Vera” (Cruel Tales) of Villiers de l'Isle-Adam shows aparoxysmal relationship between desire and image of the invisible, asthe hero tries to reshape, by the only power of love, his wife who hasjust passed away. This short story can be read as a representation ofthe hallucinatory nature of desire sustained by language, as well as ametatextual reflection on the very nature of literary fiction, that caneither be idol or icon, and that deeply relies on a mourning process.

Abstract (F): La nouvelle "Véra" (Contes cruels)de Villiers de l'Isle-Adam montre un lien paroxistique entre désir etimage de l'invisible, puisqu'il s'agit pour le protagoniste de recréer,par la seule force de son amour, la femme qui vient de lui être raviepar la mort. Cette nouvelle peut se lire à la fois comme une figurationdu caractère hallucinatoire du désir soutenu par la parole, et commeune réflexion métatextuelle sur la nature même de la fiction,susceptible de se faire icône ou idole, et indissolublement liée à unprocessus de deuil.

keywords: fiction, idol, metatextuality, desire, short story.

- Various: 

“Time, extended: Hiroshi Sugimoto with Gilles Deleuze”

spacer.gif

Author: Mirjam Wittmann
Published: March 2009

Abstract (E): How can one think time in the photographic image? In the history ofmodern photography the photograph has been seen as a static object, afrozen moment of time. With the emergence of the beholder past is beingchanged into present and vice versa. In his “Seascapes” series theartist Hiroshi Sugimoto exceeds the traditional concepts of time andreveals instead its intangibility and its character of transgression.French philosopher Gilles Deleuze gives an idea how to think time inits fleeting and shimmering evanescence that runs counter to prevailingconceptions of photography's relationship to instantaneity and to thephotographic image as the record of a brief and transitory moment intime.

Abstract (F): Comment penser le temps dans l'image photographique? Dans l'histoire dela photographie moderne, la photographie a été définie comme un objetstatique, un moment figé dans le cours du temps. Depuis qu'ons'intéresse davantage à l'apport du spectateur, on est devenu attentifaux chassés-croisés entre le passé de la représentation et le présentdu regard. Dans ses « Seascapes », Hiroshi Sugimoto dépasse les idéestraditionnelles du temps pour dévoiler son caractère intangible ettransgressif. Ces aspects-là du temps peuvent être pensés à l'aide dela philosophie de Gilles Deleuze, qui insiste sur le caractère fluideet évanescent du temps. Une telle approche rompt avec les idéescourantes sur les rapports entre photographie et instantané et surl'image photographique comme représentation d'un fragment temporel.

keywords:HiroshiSugimoto, Gilles Deleuze, time as transgression, time explosion,floating time, crystal image, photographic myth, embodiment of memory,desire, weakening of representation, performative gesture.


Echoes of the Phenomenon – A Conversation with Robert Pogue Harrison

spacer.gif

Author: Ben de Bruyn
Published: March 2009

Abstract (E): This interview with Robert Pogue Harrison discusses his work on memoryand ecology. The conversation mainly centers around Harrison'sintellectual background, his view of theory and literature, modernmemory and ecology as well as existentialism and Christianity.

Abstract (F): Dans cet entretien avec Robert Pogue Harrison parle de ses recherchessur la mémoire et l'écologie. Les questions abordées traitentessentiellement de ses conceptions sur la pensée critique et lalittérature, le rôle de mémoire moderne et de l'écologie et enfinl'existentialisme et le christianisme.

keywords:Robert Pogue Harrison, deconstruction, ecocriticism, literature, religion.


The shape of the pictorial in contemporary photography

spacer.gif

Author: Hilde Van Gelder
Published: March 2009

Abstract (E): Certain contemporary photographs, most prominently by Jeff Wall, areconsidered to bring to life the absorptive tradition of painting.Taking that finding as its starting point, this paper scrutinizes workby another photographer today, Allan Sekula. Although Sekula's imagesvisibly engage similar absorptive motives, his work is not championedby the defendants of the current revival of the tableau tradition. Butnor does it testify to the ambition to do so. From a discussion ofdramatic and compositional elements in images by Wall and Sekula, theessay finds that their work is marked by either a classical or avernacular pictorial style. Stylistic differences account for divergingopinions concerning art's function. Classical or neo-realist stylestands for an ambition to create a pleasurable and peaceful moment tospend with the image presented as a singular artwork. Vernacular orcritical realist style does not eschew caricature nor is it averse toprovoking a physically strenuous experience of multi-imageinstallations. These issues are traced back to paragon debates thatemerged at the very origins of modern art itself, in the late 16 thCentury.

Abstract (F): Plusieurs photographies contemporaines, exemplairement celles de JeffWall, nourrissent l'ambition de redonner vie à la tradition del'absorption picturale. C'est à la lumière de cette tendance que leprésent article examine le travail d'un autre photographed'aujourd'hui, Allan Sekula. Malgré la présence de nombreux thèmesempruntés à la tradition de l'absorption picturale, le travail deSekula est plutôt ignoré par les défenseurs de la tradition du tableau.L'appartenance de l'artiste à cette tradition est du reste tout saufévidente. Analysant les éléments de mise en scène et de compositiondans des images de Wall et Sekula, l'article démontre que leur oeuvre sedéfinit par un style pictural qui est ou bien classique (Wall) ou bienpopulaire (Sekula). Ces différences renvoient à des conceptionsantagonistes sur la fonction de l'art. Le style classique ounéoréaliste cherche à susciter le plaisir du spectateur, seul face àl'oeuvre, présentée comme image isolée. Le style populaire ou critiquene recule pas devant la caricature, ni devant la confrontation souventrude avec des installations multi-images. L'article se termine par unerelecture de ces positions contemporaines à la lumière des débats surles mérites respectifs des arts initiés au début de l'art moderne,c'est-à-dire à la fin du 16 e siècle.

keywords: Photography, Pictorial, Contemporary, Realism, Allan Sekula, Style, Jeff Wall.


- Reviews:
spacer.gif Wordless Books : The Original Graphic Novels

spacer.gif

Author: Jan Baetens
Published: March 2009

David A. Beronå
Wordless Books : The Original Graphic Novels
New York : Abrams
Hardcover, 272 p., US $35.00

ISBN: 0-8109-9469-0, EAN: 9780810994690


Du récit au récit médiatique

spacer.gif

Author: Jan Baetens
Published: March 2009

Marc Lits
Du récit au récit médiatique
Bruxelles, éd. De Boeck, coll. “Info Com”, 2008, 235 p.

ISBN: 978-2-8041-5579-7


Porous Boundaries. Texts and Images in Twentieth-Century French Culture

spacer.gif

Author: Jan Baetens
Published: March 2009

Jérôme Game (ed.)
Porous Boundaries. Texts and Images in Twentieth-Century French Culture
Oxford, etc. : Peter Lang, 2007, 161 p.

ISBN : 978-03910-568-7


A Comics Studies Reader

spacer.gif

Author: Jan Baetens
Published: March 2009

Jeet Heer and Kent Worcester, eds
A Comics Studies Reader
Tuscaloosa : University Press of Mississippi, 2008, 380 p., 50 b & w ill.

ISBN: 9781604731095 Paper $25.00S


Uncanny Bodies. The Coming of Sound Film and the origins of the Horror Genre

spacer.gif

Author: Anneleen Masschelein
Published: March 2009

Robert Spadoni,
Uncanny Bodies. The Coming of Sound Film and the origins of the Horror Genre.
Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press, 2007. 190 pages.

ISBN: 978-0-520-25122-9


Photography and Cinema

spacer.gif

Author: Alexander Streitberger
Published: March 2009

David Campany
Photography and Cinema,
London (Reaktion books), 2008.

ISBN-10: 1861893515
ISBN-13: 978-1861893512