Actualité
Appels à contributions
Colloque Genre Arts Société

Colloque Genre Arts Société

Publié le par Florian Pennanech (Source : Patricia Izquierdo)

Colloque international et interdisciplinaire

GENRE ARTS SOCIETE : 1900-1945

22-23 janvier 2010

Reid Hall, 4 rue de Chevreuse, 75006 Paris

http://www.reidhall.com

Appel à contribution

GENRE ARTS SOCIETE : 1900-1945 est un colloque international, interdisciplinaire et bilingue (français-anglais) qui se déroulera à Paris, Reid Hall, les 22 et 23 janvier 2010, 4 rue de Chevreuse, 75006.

   L'organisation est soutenue par le BARNARD CLUB de Paris, l'association des amis de Lucie Delarue-Mardrus, l'association des amis d'Axieros, le Centre d'études féminines et d'études de genre de Paris 8, l'École Doctorale “Pratiques et Théories du Sens” de Paris 8, le CRESSPPA- UMR CNRS 7217.

   Ce colloque a pour ambition d'aborder la problématique des oeuvres et des écrits féminins dans leur spécificité générique et sociologique et de les mettre en perspective avec la production masculine contemporaine pour souligner, le cas échéant, leur originalité.

   Les arts concernés sont bien sûr la littérature mais également la peinture, la sculpture et le cinéma. Les problématiques trans-génériques englobant notamment littérature et cinéma ou littérature et peinture sont bienvenues. Les perspectives sociologiques, concernant par exemple les théories de l'écriture entre 1900 et 1945, nous paraissent également indispensables.

   Quelles femmes écrivains et/ou artistes ont crée des oeuvres remarquables dans les 45 premières années du vingtième siècle ? Quels liens ont-elles entretenus avec la société ? Avec l'institution littéraire ? Avec leurs homologues ? Avec les hommes, artistes ou non ? Quelles représentations ont-elles contribué à créer ? Comment l'institution littéraire et/ou artistique les ont-elles accueillies ? Etaient-elles solidaires, féministes ? Ont-elles créé des mouvements, des écoles ? Ont-elles participé à des mouvements déjà institués ? Si oui, dans quelles mesures ? Comment la postérité les a-t-elles considérées ?

   Telles sont quelques-unes des questions auxquelles ce colloque voudrait tenter de répondre, dans le double objectif de faire progresser les connaissances sur les femmes écrivains et artistes de la première moitié du siècle dernier et de faire régresser les idées reçues sur la difficile créativité des femmes ou leur manque d'originalité.

   Le point d'origine de ce colloque c'est Lucie Delarue-Mardrus (1874-1945), une femme écrivain et artiste très connue à la Belle Epoque, à la fois poète, romancière, essayiste, musicienne, compositrice, sculpteure, peintre, scénariste et diariste (voir le site http://www.amisldm.org). Cette créatrice exceptionnelle aux multiples talents incarne bien les capacités et l'ambition de certaines femmes des années 1900-1945 que ce colloque voudrait mettre en lumière.

   Les contributions se focaliseront sur l'oeuvre de ces femmes en relation avec le contexte dans lequel elles sont apparues et notamment la réception masculine.

   Les domaines d'investigation retenus sont les suivants : thématique, critique, sociologique, monographique et génétique. Les contributions s'attacheront à faire comprendre les enjeux sociaux et intellectuels de ces productions.

   Les contributions peuvent notamment aborder :

·         Une oeuvre de femme spécifique singulière (approche disciplinaire et monographique)

·         Une oeuvre pluridisciplinaire ou trans-disciplinaire

·         Plusieurs oeuvres de femmes dans une vision synchronique (approche comparatiste)

·         Plusieurs oeuvres de femmes dans une approche diachronique

·         La dimension sociologique des productions de femmes (littérature, peinture, cinéma…)

·         La réception de ces oeuvres

·         Les problématiques du genre (en relation avec la production masculine contemporaine)

   Les contributions de 25 minutes maximum seront faites en français ou en anglais et enregistrées.

La participation des doctorant(e)s est particulièrement bienvenue.

   Une publication est envisagée pour les articles retenus par le comité scientifique du colloque.

   Les propositions, de 300 signes maximum, devront présenter le sujet et la problématique proposés, préciser l'état de la recherche dans le domaine et les sources utilisées. Elles seront accompagnées d'une courte notice biobibliographique.

   Chacune doit être adressée avant le 30 juin 2009, à l'adresse suivante : assoldm@yahoo.fr avec comme objet « Colloque : Genre arts société ».

Comité d'organisation : Anne-Marie Van Bockstaele, Patricia Izquierdo.

Comité scientifique (en cours de constitution) : Anne-Marie Van Bockstaele, Patricia Izquierdo, Nelly Sanchez.

URL de référence : http://www.amisldm.org

Call for papers

GENDER, ARTS and SOCIETY : 1900-1945, an International,  Interdisciplinary, and Bilingual (French-English) Colloquium, to be held January 22nd and January 23rd, 2010 at REID HALL, 4 rue de Chevreuse, 75006 PARIS. http://www.reidhall.com

The co-organisers : Anne-Marie Van Bockstaele, Patricia Izquierdo.

Sponsored by the BARNARD CLUB OF PARIS, L'association des amis de Lucie Delarue-Mardrus, L'association des amis d'Axieros, Le Centre d'études féminines et d'études de genre de Paris 8, L'École Doctorale “Pratiques et Théories du Sens” de Paris 8, le CRESSPPA- UMR CNRS 7217, DRAC.

This two-day International colloquium to be held in Paris, France, seeks to treat the topics of women's writing and artistic expression as case specific, placing artistic productions by women alongside that of their masculine counterparts in order to illustrate the originality of women's artistic production. The arts include literature, painting, sculpture, music and film. Questions surrounding transgender issues and the arts will be most welcome. The investigation will also include sociological perspectives for the chronological time frame involved 1900-1945.

We seek to organize this event around International scholars and speakers.

Contributions by doctoral students are strongly encouraged.

The areas of investigation we have chosen include thematic approaches to art, critical studies, monographic presentations as well as gender and LGBTQ studies.

The point of departure for the Colloquium is the French woman writer Lucie Delarue-Mardrus, who was well known during the Belle Époque. She was a poet, novelist, playwright, essayist, painter, sculptor, screenwriter, musician and composer. Though her fame was short-lived, Lucie Delarue-Mardrus embodies the type of talent and individuality exhibited by women, which this Colloquium intends to highlight.

This international, interdisciplinary colloquium seeks to examine the problematics of gender in the domain of the arts and within a specific socio-political and cultural perspective. It seeks to examine the artistic creations and writings by women, as they differ from those of men, in order to highlight their originality.

The ARTS and SOCIETY include painting, sculpture, music, fashion and film in addition to literature considered during this chronological frame. Papers dealing with comparative studies are welcome. Topics linked to literature and film or literature and painting for example are welcome. Sociological studies and writing theories between 1900-1945 will be useful as well.

Who were the women writers and/or artists who created remarkable works in the first half of the 20th century? What were their links with society? With the literary institutions of their day? With their counterparts? With men, whether they were artists or not? What representations did they contribute to world culture? How did the literary or artistic institutions welcome their work? Did women stand together? Who were the feminists? Which women created artistic movements? Which participated in movements, which were already instituted? If so, in what ways did they contribute to these movements? How have these women been viewed or overlooked by future generations?

The GENDER, ARTS and SOCIETY: 1900-1945 Colloquium aims to address these questions and others in order to increase our knowledge of who women writers and artists were during the first half of the 20th century and to question assumptions around women's creativity and originality.

Contributions will focus on works by women in relation to their reception, particularly “gendered” (reader) reception. We invite papers from such academic disciplines as: art history, critical studies, cultural history, politics and history/herstory, women's, gender and LGBTQ studies. We will be most interested in interdisciplinary approaches. The papers should include an examination of the social and intellectual effects of artistic productions by women.

We invite papers, which will address any of the following topics :

            - The works by one specific woman artist (a monographic approach);

            - Painting and Writing by women;

            - Film and Poetry by women (or a comparison of other artistic areas);

            - A comparative study of several works by women;

            - The evolution of works by women interpreted over time;

            - A sociological study of works produced by women;

            - Reader reception of women's artistic expression;

            -Ways in which art created by women compares to art created by men.

Papers must not exceed 25 minutes. They may be in French or English. They will be recorded during the Colloquium. The committee is hoping to publish the selected papers.

Please send us an abstract (no longer than 300 signs) with your title, topic, and main arguments. Present a brief summary of the state of research in this domain and indicate which works you will be citing. Please send us a brief bio-bibliography of yourself via email to the following address: assoldm@yahoo.org and specify RE: COLLOQUE GENRE ARTS SOCIETE. Abstracts must be received by JUNE 30th 2009.

The scientific committee (to date): Anne-Marie Van Bockstaele, Patricia Izquierdo, Nelly Sanchez.

URL of reference: http://amisldm.org