Essai
Nouvelle parution
C. Calame, Masques d'autorité. Fiction et pragmatique dans la poétique grecque antique

C. Calame, Masques d'autorité. Fiction et pragmatique dans la poétique grecque antique

Publié le par Marielle Macé

Claude Calame, Masques d'autorité. Fiction et pragmatique dans la poétique grecque antique

Paris, Les Belles Lettres, 2006, 330 p.

EAN : 9782251420271

37 p.


Prière d'insérer :

Qu'est-ce qu'un auteur dans la littérature grecque antique ?
Le présent ouvrage propose une série d'incursions dans des manifestations de l'art du poieîn des artisans grecs de la parole poétique. Il s'agit d'un ensemble de lectures qui se veulent sensibles aux aspects énonciatifs, sémantiques et pragmatiques de quelques uns parmi les grands textes poétiques qui ont marqué notre histoire de la littérature hellène. Ces lectures tendent à saisir ce qui se donne dans un premier temps comme simple instance d'auteur : position dans le discours, profil énonciatif, épaisseur sémantique, effets pratiques sur le public. Les marques discursives de l'auteur, les masques et simulacres d'auteur que présente en Grèce antique toute manifestation textuelle renvoient par des moyens poétiques à une autorité polymorphe, distincte de l'auteur biographique ; elles dépendent de formes et de genres littéraires particuliers ; elles renvoient à des circonstances de communication et à des fonctions sociales spécifiques. Il s'agit donc de saisir en acte quelques-uns des aspects fondamentaux de différentes formes poétiques et littéraires grecques à fonction pratique, à l'exemple d'un Hymne homérique, des Travaux d'Hésiode, d'un poème de Sappho, d'un bref poème épigraphique, d'une tragédie de Sophocle,des comédies d'Aristophane, d'une théogonie orphique et de son commentaire, d'un traité hippocratique, de l'un des Hymnes de Callimaque, et d'une Idylle de Théocrite.

Après avoir été professeur de langue et littérature grecques à l'Université de Lausanne, Claude Calame est directeur d'étude à l'EHESS à Paris.

Parmi ses publications récentes on mentionnera Mythe et histoire dans l'Antiquité grecque (1996), Thésée et l'imaginaire athénien (2e éd., 1996), Poétique des mythes dans la Grèce antique (2000), L'Eros dans la Grèce antique (2e éd., 2002).

Compte rendu par Bernard Mezzadri.

----------------------------------------

Ce livre existe aussi en version anglaise :

MASKS OF AUTHORITY Fiction and Pragmatics in Ancient Greek Poetics

Claude Calame; Peter M. Burk (Translator) Myth and Poetics $49.95s cloth2005, 268 pages, ISBN: 0-8014-3892-6  

Exploring a variety of literary texts representing different poetic genres, Claude Calame, an internationally known classicist, draws the lineaments of a real history of the means used by ancient Greek poets to create in their works a fictional authorship. In this collection of essays, he shows that they made of their poems, through various discursive strategies, texts to be performed, with the collective, ritual, and pragmatic values implicit in the ideas of craft and performance.

How is it possible to distinguish between the external context and reception of a discursive work and the elaborate poetic effects produced in the text itself by means of language? Clearly, the partly fictional figure of the author “constructed” by the text is not the same as the biographical author. In ancient Greece, moreover, the person of the composer of a poem was often distinct from the person of its performer.

Important examples in Masks of Authority include some of the Homeric Hymns, didactic poetry by Hesiod, a bucolic poem of Theocritus, performed poetry by Sappho and mimetic poems by Callimachus, Attic tragedy and comedy in masked performances (Sophocles and Aristophanes), an iconographic inscription, an authoritative scientific discourse by Hippocrates, and an initiatory commentary to an Orphic theogony. The result is a selective history of Greek poetics from the perspective of its authorial devices and social functions, its place between oral and written traditions.


“This volume comprises articles first published between 1986 and 1997, most of which have not previously appeared in English. . . . Their juxtaposition [here] results in an unfailingly thought-provoking book. . . [in a] precise and elegant translation . . . . [This] collection, in all its formidable scope, should have a wide readership . . . . For the international community of classicists, this volume provides an accessible and inspiring cross-section of Calame's recent work.”—Helen Van Noorden, Bryn Mawr Classical Review, September 2005
“Claude Calame's philological precision, critical creativity, breadth of theoretical strategy, and deep learning in the field of ancient Greek poetry make this a uniquely valuable and exciting collection. Calame pays meticulous attention to the nuances of the varied and intricate ways in which Greek performance literature represents the speaking voice. Calame's work is a highwater mark, showing what sort of interpretation can be done and with what elegance and interpretive power.”—Richard Martin, Antony and Isabelle Raubitschek Professor of Classics and Chairman, Department of Classics, Stanford University