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Thefemale performer in European fiction (1780-1914): gender issues
42ndAnnual Convention, Northeast Modern Language Association (NeMLA)
SESSIONID : 11267
Areas:Women's and Gender Studies; Comparative Languages
April7-10, 2011
NewBrunswick, NJ – Hyatt New Brunswick
HostInstitution: Rutgers University
Between1780 and 1914, the “theatre woman” (including all female performers: actresses,singers, or even dancers) gradually achieved everything : first of all, thefemale performer upgraded her male counterpart in terms of wages and fame; andsecondly she became a fictional heroine.
Duringthe period indeed the female performer truly bewitched European authors. Onecan even suggest the gradual emergence of several sub-genera -- the “actressnovel”, (see The Tragic Muse, Graf Petöfy, La Faustin..),the “dancer novel” (see La Fanfarlo), or eventhe “female singer novel (Consuelo). Onecould even go as far as suggesting a whole network of genera, with forinstance, the “female dancer poetry” (Paul Verlaine or Arthur Symons), or the“actress play” (Tosca and Adrienne Lecouvreur)…
This «upgrading»first bears testimony to the growing popularity of the theatre, the actor, and,more significantly, the actress, in the society of the time; it also points tothe widespread interest shown in fiction for the feminine as a whole.
Wewould like to investigate the haunting presence of the “female performer”, inlate 18th, 19th and early 20th centuryEuropean fiction (plays, novels, poetry). We would like to see, for example,whether the female performer figure is different in “Latin” or “Germanic”countries. We would also like to raise some questions about gender: does theactress embody womanhood as a whole? In which terms? And is the writing of thefemale performer “gendered”, that is to say, can we notice differences betweenmale and female writers writing about female players?
Please submit 300-wordabstracts in English or French to Corinne François-Denève,corinne.francois@uvsq.fr
Publicationof the proceedings of the conference is possible.
CorinneFrançois-Denève, UVSQ, corinne.francois@uvsq.fr, CHCSC, EA 2448, Université deVersailles-Saint-Quentin.
Deadline: September 30, 2010
Appel à contributions
42e convention annuelle de la Northeast ModernLanguage Association (NeMLA)
SESSION ID : 11267
Domaines : études féministes, études de genre,littératures comparées
7-10 avril 2011
New Brunswick, NJ – Hyatt New Brunswick
Institution d'accueil: Rutgers University
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la femme de spectacle dans la fiction européenne (1780-1914) : questions de genres
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La périodecouvrant la période des années 1780-1914 marque l'irrésistible ascensionde la femme de spectacle (le termeest assez large pour englober les actrices, les chanteuses et les cantatrices,et même les danseuses) : la femme de spectacle finit par surpasser, entermes de gloire et de salaire, ses collègues masculins ; et elle devientune héroïne de fiction.
Tout au longde cette période en effet la femme de spectacle fascine les auteurs européens.On peut même suggérer l'émergence graduelle de sous-genres (roman de l'actrice(avec The Tragic Muse, Graf Petöfy, La Faustin…), roman dela danseuse (La Fanfarlo) et même roman de la cantatrice (Consuelo)). Onpourrait même aller plus loin et évoquer l'existence d'une multiplication degenres croisés, avec par, exemple, la poésie de la danseuse (Paul Verlaine etArthur Symons) ou le théâtre de l'actrice (Tosca et Adrienne Lecouvreur).
Cettepromotion de l'actrice en fiction est un indice évident de la popularitégrandissante du théâtre, des acteurs, et, plus précisément, des actrices, dansla société du temps ; mais elle indique aussi un intérêt plus général etnon démenti pour le « féminin ».
Nousvoudrions ici questionner la présence de la femme de spectacle dans la fictioneuropéenne (théâtre, romans, nouvelles) de la fin du XVIIIe au début du XXe siècle. Nousvoudrions par exemple nous demander si la femme de spectacle est dépeintedifféremment dans les pays dits latins ou dans les pays dits germaniques. Cepanel sera aussi le lieu d'une interrogation sur le « genre ».L'actrice incarne-t-elle la féminité, et si oui, selon quels termes ? Etl'écriture de la femme de spectacle est-elle « genrée » -- peut-onvoir des divergences significatives entre les hommes et les femmes de plume quiécrivent sur les femmes de spectacle ?
Envoyez vospropositions, en français et en anglais (300 mots) à Corinne François-Denève,corinne.francois@uvsq.fr
Unepublication peut suivre la conférence.
CorinneFrançois-Denève, UVSQ, corinne.francois@uvsq.fr, CHCSC, EA 2448, Université deVersailles-Saint-Quentin.
Date limite: 30 septembre 2010