Revue
Nouvelle parution
Nineteenth Century French Studies, vol 32, n° 1-2

Nineteenth Century French Studies, vol 32, n° 1-2

Publié le par Julien Desrochers

Nineteenth Century French Studies (University of Nebraska)
Volume 32, Number 1&2, Fall-Winter 2003-2004




Articles:

Castagnès, Gilles : Alfred de Musset, ou l'univers de la discontinuité

Résumé:
A. de Musset's work is remarkable by its fragmented, unfinished and motley aspects which have been considered by some critics as an obvious proof of his creative powerlessness. If it's possible to find external causes to explain the disparate appearance of his work, such as the way of publishing texts in the Revue des Deux Mondes, an in-depth analysis can demonstrate that this lack of unity actually reveals Musset's fundamental aesthetic concepts. His perception of time, particularly, is reflected by discontinuous writing and a taste for eccentric narratives, which is part of the baroque current of romanticism. Herein lies the modernity of his work. (In French) (CG)

Patty, James S : Baudelaire and Auguste Lacaussade: A New Look

Résumé:
This article examines the relationship between Les Fleurs du mal (1857) of Baudelaire and Les Epaves (1861) of Auguste Lacaussade (1815-1897) and, as context, describes the personal and literary links between the two authors. Though Baudelaire also used the title Les Epaves (1866), it was the younger poet who influenced the older, which accounts for the Baudelairean themes and images in Les Epaves. Guided by the two key words in Baudelaire's title, we find that flower imagery is not only very abundant in Lacaussade but sometimes has a distinctly Baudelairean coloring, e.g., "roses noires" and "fleurs séniles." More important is the two poets' shared belief in the existence and power of evil, especially as incarnated in woman. It would appear that Lacaussade was Baudelaire's earliest poetic disciple. (JSP)

Séginger, Gisèle : La Tunisie dans l'imaginaire politique de Flaubert

Résumé:
En écrivant un roman sur Carthage (Salammbô), cité perdue et encore peu connue faute de fouilles archéologiques, Flaubert prend ses distances par rapport aux conceptions rationalistes de l'histoire qui se développent à partir du XVIIIe siècle puis surtout au XIXe siècle. Il représente une civilisation disparue dont le présent ne provient pas, mettant ainsi au jour les discontinuités de l'histoire alors que les pensées dialectiques se multiplient à son époque. Salammbô n'est pas un roman historique mais un roman sur l'histoire, sur ses représentations. La Tunisie antique est un espace critique, un espace révélateur non parce que Flaubert y projette le présent mais parce qu'il fait apparaître l'illégitimité des représentations historiques et politiques de son temps. Une pensée critique (mais implicite) est donc à l'uvre dans le roman. Explicite dans la Correspondance et les avant-textes du roman (en particulier dans le chapitre explicatif que Flaubert voulait placer au début du roman, avant de renoncer à sa publication) elle s'efface au cours du travail mais se réinscrit dans l'organisation des événements, au niveau de la poétique du roman. Flaubert réussit alors un coup de force: il donne à sa pensée apolitique de l'histoire l'apparence - et seulement l'apparence - d'une vérité naturelle et imper-sonnelle, l'illusion qu'on peut - si on le veut - échapper au politique. uvre contre la politique, comme le sera aussi d'une autre façon L'Education sentimentale, Salammbô montre néanmoins la prégnance du politique non seulement dans la pensée de Flaubert (repérable au stade de la genèse) mais aussi dans la poétique de l'uvre. (in French) (GS)

Liston, Mairi : "Le Spectacle de la rue": Edmond de Goncourt and the Siege of Paris

Résumé:
This article examines the account of the fall of the Second Empire and the Siege of Paris, contained in Edmond de Goncourt's Journal (1851-96). It considers the Goncourt Journal as a text which offers not only an aesthetic response to the urban experience, but also an interpretation of the city in politically critical terms. Particular attention is paid to the figure of the flâneur, who emerges as a significant urban subject during this period. The article concludes by suggesting that Edmond's critique of the social, political and economic failures of the Second Empire strongly anticipates Walter Benjamin's later work on Paris and the commodity culture. (ML)

Lee, Daryl : Rimbaud's Ruin of French Verse: Verse Spatiality and the Paris Commune Ruins

Résumé:
The ruins of the Paris Commune (1871) provided a genius loci for Rimbaud's Vers nouveaux; the spatial qualities of the open ruin, in concert with the spatial conditions underlying the Commune, generate a mimetic model for revolutionary aesthetics in "Qu'est-ce pour nous mon cur." As Rimbaud defiantly strips the metrical identity of the alexandrine line, leaving only its walls intact, his "catastrophe" (Roubaud) foregrounds the spatial qualities inherent in metrical forms. Just as so many images looking out through Commune ruins constructed a new perspective, so Rimbaud imparts to the next poetic generation a view to a different verse spatiality, that of the vers libre. (DL)

Rifelj, Carol de Dobay, 1946- : The Language of Hair in the Nineteenth-Century Novel

Résumé:
Novelists use hairstyles as a kind of language. First, I examine the meanings and connotations of the terms for the changing hairstyles in nineteenth-century France. In novels they may suggest social status or character traits. Second, I examine the language of hair that comes undone. When novelists present women with loose or uncovered hair, they use the linguistic and social conventions of their time to signal either a dramatic situation or a disruption of social norms, including physical or emotional distress, eroticism, and prostitution. I give examples from many novelists, including Balzac, Flaubert, Maupassant, and Zola. (CR)

Mairesse, Anne : La Revue du Centaure: Textes et contextes d'une oeuvre esthétique et littéraire

Résumé:
La revue du Centaure (1896-97) apporte un témoignage surprenant sur la période fin de siècle, remettant en cause les perspectives habituelles d'analyse des différentes uvres qu'elle a pu engendrer. Dans le Centaure, Valéry - celui qui ne signait encore que "P. V.," se trouve remarquablement pris entre le très mallarméen Henri de Régnier, et cet autre Rimbaud que paraît avoir été Jean de Tinan. Quant à la présence d'Henri Albert comme directeur de la revue, elle nous assure de l'impact des premières traductions nietzschéennes sur l'esprit des collaborateurs. Lire Le Centaure aujourd'hui, c'est saisir la chance d'ébranler certaines convictions, de revoir et de réviser, ce qui se passe autour des uvres. (in French) (AM)

Gosselin Schick, Constance : Emigrations of l'Art pour l'Art to America

Résumé:
The imitation and adaptation of Gautier's enamel-and-cameo poetics by American poets, in particular by French Canadians and Latin Americans, reveal the inherent craftiness of a poetic craft whose irrelevancies and foreignness became relevant and local. By reviewing Octavio Paz's analysis of el modernismo, and by examining the Premières poésies (1878) of the Québécois poet Eudore Evanturel and the immediate rejection of this poetry by the literary institution of his time and place, my study shows the slipperiness between claims (or charges) of aesthetic autonomy, disengagement, complicity, and opposition. (CGS)


Notes:

Hoad, Patricia : Adèle Hugo: A Sojourn in Barbados From the Memoirs of Amelia Fielding Culpeper

Eldrige, Alana : Adèle Hugo: A Bibliographical Note



Book Reviews:


Art, Culture, History

Silverman, Willa Z., 1959- : La Figure du bibliomane: Histoire du livre et stratégie littéraire au XIXe siècle (review)

Singletary, Suzanne : Reading Relationally: Postmodern Perspectives on Literature and Art (review)

Best, Janice : Barricades: The War of the Streets in Revolutionary Paris, 1830-1848 (review)

Daemmrich, Ingrid : Heine in der Romania (review)

Kolb, Katherine : Women Writing Opera: Creativity and Controversy in the Age of the French Revolution (review)

Wettlaufer, Alexandra : Memoirs of a Courtesan in Nineteenth-Century Paris (review)

Tiersten, Lisa, 1959- : The Virtuous Marketplace: Women and Men, Money and Politics in Paris, 1830-1870 (review)

Baguley, David : A Duel of Giants: Bismarck, Napoleon III, and the Origins of the Franco-Prussian War (review)



Balzac Studies

Guichardet, Jeannine : Le Dernier Balzac (review)

Cano, Christine M : Proust lecteur de Balzac et Flaubert: L'imitation cryptée (review)




Barbey Studies

Lucey, Michael, 1960- : Proust et Barbey d'Aurevilly: Le dessous des cartes (review)



Baudelaire Studies

Boutin, Aimeé, 1970- : Charles Baudelaire: Mon coeur mis à nu (review)

Porter, Laurence M., 1936- : Dead Time: Temporal Disorders in the Wake of Modernity (Baudelaire and Flaubert) (review)

Valis, Noël Maureen, 1945- : La canonización del diablo. Baudelaire y la estética moderna en España (review)



Chateaubriand Studies

El Ariss, Tarek : Chateaubriand mosaïste, "Ulysse, Hermione, une Truie" (review)




Constant Studies

Henry, Freeman G : L'Expression du sentiment dans l'oeuvre de Benjamin Constant (review)




Flaubert Studies

Unwin, Timothy A : Oeuvres complètes, Vol. I: Oeuvres de jeunesse (review)

Ramazani, Vaheed K., 1954- : A Gustave Flaubert Encyclopedia (review)




Gautier Studies

Gosselin Schick, Constance : Théophile Gautier, militant du romantisme (review)




Mallarmé Studies

Touya de Marenne, Eric : De la crise du sens à la quête du sens. Mallarmé, Bernanos, Jabès (review)

Minahen, Charles D : Mallarmé on CD-ROM: Un coup de dés jamais n'abolira le hasard (review)

Williams, Heather : Documents Stéphane Mallarmé, nouvelle Série II (review)



Nerval Studies

Brix, Michel : Le "Faust" de Goethe (review)



Zola Studies

Walker, Philip D : Zola, III, L'honneur (1893-1902)