Actualité
Appels à contributions
Artful Deceptions/Les Supercheries littéraires et visuelles

Artful Deceptions/Les Supercheries littéraires et visuelles

Publié le par Alexandre Gefen (Source : Catherine EMERSON)

CALL FOR PAPERS
Title: Artful Deceptions: Verbal and Visual Trickery in French Culture.
Venue: National University of Ireland, Galway.
Date: 16-17 April, 2004.


Deception has always been considered a characteristic effect of Western art and literature. To what extent could it also be said to define aesthetic purpose? Are relations between deception and artistic expression constant or subject to historical variation? Are non-representational styles of art and literature any more or less deceptive than mimetic forms? Does our experience of deception contribute to or detract from our appreciation of a work?
The Department of French of National University of Ireland, Galway, with the support of the International Association of Word and Image Studies (IAWIS), invites submissions for an interdisciplinary conference on the subject of verbal and visual deceptions. We welcome suggestions for papers and panels, and are particularly keen to see contributions that engage with French/Francophone literature and/or art. Proposals that focus on French philosophy or film/media would also be welcomed. Possible topic headings or panels include:
Trompe-l'oeil, mise en abyme, the ruse, self-deception/misrecognition, lies, encryption/decryption, masks, anamorphosis, forgeries, hoaxes.
Papers should last twenty minutes and should be suitable for an audience made up of both specialists and non-specialists. Please e-mail titles and proposals (approximately 250 words) before 15 October 2003 to and/or , or post to:

Dr. Maria Scott, Dr. Catherine Emerson
Department of French
National University of Ireland, Galway
Co. Galway
Ireland

APPEL À COMMUNICATIONS
Titre: Les Supercheries littéraires et visuelles : la tromperie dans la culture française
Lieu: National University of Ireland, Galway
Date: les 16 et 17 avril, 2004

On a toujours considéré la tromperie comme un des effets caractéristiques de lart et de la littérature occidentaux. Dans quelle mesure pourrait-on dire quelle définit le but de lart pictural ou littéraire ? Les relations entre la tromperie et lexpression esthétique sont-elles constantes, ou bien variables selon le contexte historique ? Les styles non mimétiques en art et en littérature sont-ils plus trompeurs ou non que les styles mimétiques ? Notre expérience de la tromperie contribue-t-elle au plaisir quon prend à une uvre ou est-ce quelle laffaiblit ?
Le Département de français de Université nationale d'Irlande à Galway, avec le soutien de lAssociation Internationale pour lÉtude des Rapports entre Texte et Image (AIERTI), sollicite des propositions pour un colloque interdisciplinaire sur la tromperie verbale et visuelle. Des propositions en vue de communications et de séances sont sollicitées, et plus particulièrement des contributions traitant de la littérature et/ou de lart français et francophones. Des propositions qui portent sur la philosophie ou le cinéma/les médias français seront également prises en considération. Les rubriques suivantes pourraient éventuellement servir de base :
Le trompe-l'oeil, la mise en abyme, la ruse, laveuglement/la méconnaissance, les mensonges, lencodage et le décodage, le masque, lanamorphose, la contrefaçon, le canular.
Les communications seront dune durée de vingt minutes et devraient sadresser à un public composé et de spécialistes et de non spécialistes. Veuillez faire parvenir votre titre et proposition de communication d'environ 250 mots, d'ici le 15 octobre 2003, à et/ou , ou à ladresse suivante:

Dr. Maria Scott, Dr. Catherine Emerson
Department of French
National University of Ireland, Galway
Co. Galway
Ireland