Actualité
Appels à contributions
Représentation(s) de la migration dans le cinéma français contemporain, NeMLA, 2013

Représentation(s) de la migration dans le cinéma français contemporain, NeMLA, 2013

Publié le par Bérenger Boulay (Source : Marianne Bessy)

 


Call for Papers


« Représentation(s) de la migration dans le cinéma français contemporain/

Representation(s) of Migration in Contemporary French Cinema»



44th Annual Convention, Northeast Modern Language Association (NeMLA)


March 21-24, 2013 


Boston, Massachusetts


Host Institution:  Tufts University

 


Panel Description: 


L’objet de ce panel est d’effectuer un tour d’horizon des représentations de la migration dans le cinéma français contemporain afin d’en dégager les principales tendances. Les réalisateurs d’aujourd’hui se sont-ils éloignés des schémas de représentation de la migration que l’on retrouve dans les films français des années 70, 80 et 90 traitant de la migration, et si oui, comment ? Avec le passage du temps et l’évolution du paysage social français mais aussi européen face à la mondialisation, de nouvelles problématiques et de nouveaux trajets migratoires ont vu le jour en France. Quels sont-ils aujourd’hui ? Quel est le visage de la migration en France de nos jours et comment ces femmes et ces hommes sont-ils perçus et représentés dans le cinéma français contemporain ? Nous utilisons ici le mot « migration » dans son acception la plus large, afin de rendre compte de l’incroyable variété des parcours et des individus décrits par les réalisateurs français contemporains. 


The goal of this session is to explore representations of migration in contemporary French cinema so as to identify current trends. Have film directors moved away from representative frameworks characteristic of French films of the 1970s, 1980s, and 1990s? With time and the changes French and European societies have undergone in the midst of globalization, new questions and new migratory trajectories have appeared. What are these questions and trajectories today? What is the face of migration in today’s France? How are these men and women perceived and represented in contemporary French cinema? The word “migration” is used here in a broad sense in order to account for the incredible variety of migratory trajectories and of individuals described by contemporary French directors. 

 


Papers can be in English or French. Send 300 word abstracts to Carole Salmon, University of Massachusetts Lowell, Carole_Salmon@uml.edu and Marianne Bessy, Furman University, marianne.bessy@furman.edu


 
Deadline of Submission:  September 30, 2012



Please include with your abstract: 



Name and Affiliation 



Email address 



Postal address 



Telephone number



A/V requirements (if any; $10 handling fee with registration)



 



The 2013 NeMLA convention continues the Association's tradition of sharing innovative scholarship in an engaging and generative location. The 44th annual event will be held in historic Boston, Massachusetts, a city known for its national and maritime history, academic facilities and collections, vibrant art, theatre, and food scenes, and blend of architecture. The Convention, located centrally near Boston Commons and the Theatre



District at the Hyatt Regency, will include keynote and guest speakers, literary readings, film screenings, tours and workshops.



 



Interested participants may submit abstracts to more than one NeMLA session; however, panelists can only present one paper (panel or seminar). Convention participants may present a paper at a panel and also present at a creative session or participate in a roundtable.  http://www.nemla.org/convention/2013/cfp.html