Actualité
Appels à contributions
Harry Potter : la crise dans le miroir/ mirroring the crisis

Harry Potter : la crise dans le miroir/ mirroring the crisis

Publié le par Marielle Macé (Source : Biagioli)

Harry Potter : la crise dans le miroir/ mirroring the crisis

Nicole BIAGIOLI et l'Equipe de recherche I3D (Interdidactique et didactique des disciplines) de l'IUFM Célestin Freinet de l'université de Nice-Sophia-Antipolis

Réflexivité, conflits et éducation à la complexité dans l'oeuvre de J. K. Rowling et ses prolongements par le jeu, la lecture et la réécriture scolaires et privées

Lieu : Institut Universitaire de Formation des Maîtres Célestin Freinet-Université de Nice-Sophia Antipolis, centre de George V, 89 avenue George V, 06046 Nice Cedex 1.

Dates: 12-13-14 novembre 2008

Durée : deux jours et demi.

Date limite de dépôt des propositions : 17 September 2008

Langues du colloque : français, sessions en anglais, espagnol, allemand.

Partenaires : pour l'annonce, l'organisation du colloque et la publication des actes -CTEL (Centre de recherche Transdisciplinaire en Epistémologie de la littérature, EA1758), Université de Nice-Sophia Antipolis), -Institut International Charles Perrault -AIRDF (Association Internationale de recherche en didactique du français), -IRSCL (International Research Society for Children Literature).

Comité scientifique Eric Auriacombe (Paris), Sandra L. Beckett (Université Brock, Ontario,Canada), Pierre Bruno (Université de Bourgogne), Françoise Demougin (IUFM, Université de Montpellier 2) Anne Jorro (Université de Toulouse 2), Marlène Lebrun (IUFM, Université d'Aix-Marseille), Jean Perrot (Professeur émérite Paris 13), Nativitad Pires (Université de Castelo Branco, Portugal), Isabelle Smadja; et, de l'équipe I3D (IUFM Université de Nice-Sophia Antipolis): Nicole Biagioli, Béatrice Bomel-Rainelli, Alice De Georges Métral, Jean-Philippe Drouhard, Jean-Jacques Legendre, René Lozi, Marie-Louise Martinez, Frédéric Torterat.

Comité de pilotage : Equipe I3D, service informatique (site internet du colloque) et cellule communication de l'IUFM de l'université de Nice.

Sujet du colloque : Comme l'a montré la psychologie culturelle (J. Bruner) les fictions sont des facteurs de structuration à la fois pour les personnes et les sociétés. Elles participent activement à l'élaboration des savoirs en les transmettant et en rendant possible leur confrontation et leur différenciation. C'est pourquoi il importe de les aborder sous l'éclairage pluridisciplinaire des sciences de la littérature, de la société et de l'éducation. Le «phénomène Harry Potter» ne concerne pas seulement la littérature de jeunesse mais les lecteurs de toutes générations, dans un contexte de mondialisation massmédiatique des produits culturels. De même qu'on a pu dire (Biagioli 2001) que le Petit Prince de Saint Exupéry s'adressait à l'inner child qui sommeille dans le coeur de chaque adulte, on peut montrer qu'Harry Potter s'adresse à l'inner school child que chaque adulte porte en lui, support et enjeu des fantasmes qui le lient à l'institution scolaire et à travers elle, au projet sociétal. Les héros ont grandi en même temps que leur premier lectorat, et l'ont accompagné de l'enfance à l'âge pré-adulte. Il y a donc bien une génération Harry Potter dont la perception de la société et de l'école a été scandée par la parution régulière des livres et des films. Mais les finalités interculturelles du projet de J. K. Rowling ont également modifié les pratiques de lecture, dans le sens d'une appropriation ludique et interactive. Des communautés de lecteurs, joueurs, scripteurs se sont créées et des rites de rencontres et d'échanges se sont établis. A l'issue de l'année de publication du dernier tome, on dressera le bilan de cette première période de la vie du roman et de toutes les approches auxquels il a donné lieu.

Pistes de réflexion proposées : L'impact de la série de J. K. Rowling sur les pratiques symboliques, les comportements sociaux et les apprentissages sera observé et interrogé selon trois approches :

1 Les sciences de la littérature et des médias : Une oeuvre tentaculaire : HP à la croisée des genres et des publics, la mondialisation culturelle, la culture jeune, la planète Gutenberg et ses galaxies (films, produits dérivés, sites, presse spécialisée), les problématiques de traduction de l'oeuvre. La constitution du miroir symbolique, grâce aux effets croisés de l'identification du lecteur aux personnages et du décentrement opéré par la comparaison avec son propre univers : les structures en miroir et les miroirs dans l'oeuvre, le recyclage des mythes et des stéréotypes. L'écriture d'HP : humour, rythme(s), description, poésie, narration (voix, focalisations). Les réinvestissements de la lecture d'HP sur le jeu et l'écriture : joue-t-on et écrit-on seul ou en groupe ? Avec quel degré de fidélité ou d'invention par rapport au roman ? Comment se constituent les communautés de joueurs ? Quelles sont les règles du jeu ? ses débouchés ? Quels sont les attentes et les bénéfices des joueurs et des rescripteurs ?

2 Les sciences de la société et de l'anthropologie : Comment le roman transpose de façon exhaustive la crise hypermoderne des institutions (famille, école, état, prison, économie, sport) en référence à la réalité anglaise, européenne et mondiale ? Avec quels objectifs, quels partis pris ? La question de l'identité en relation à l'altérité est centrale dans la «leçon» de l'oeuvre. Quelle est la place de la filiation, biologique, intellectuelle, dans la construction identitaire des héros ? La place des institutions ? Des relations amicales ou amoureuses ? Quels sont les modèles de constructions identitaires qui s'affrontent à travers la fiction : hybrides, morcelés, métis, pluriels ? Comment la coupure sociétale entre moldus/sorciers interroge les clivages sociétaux actuels ?

3 Les sciences de l'éducation et les didactiques : Hogward/Poudlard est une école professionnelle. Quelle réflexion peut être menée à partir des sciences de l'éducation et des didactiques des disciplines sur les modèles d'enseignement/apprentissage, l'orientation, la formation et l'évaluation des élèves, la formation et l'évaluation des enseignants, les théories de l'éducation, et les statuts des disciplines (préscientifiques, para-scientifiques, scientifiques) décrits par le roman.

J. K. Rowling a été enseignante, le rapport aux disciplines enseignées dans la construction du projet personnel de l'élève est un moteur essentiel de la fiction. Comment les enseignants se sont emparés du roman pour l'intégrer à leur activité, comme support, outil, ou objet didactique, et dans quelles disciplines ? Comment les chercheurs ont étudié les rapports entre la lecture privée des lecteurs et leur vécu scolaire ? La confrontation des représentations disciplinaires des enseignants et des élèves à partir d'extraits du roman et ses conséquences sur les apprentissages. L'après-midi du 12 (mercredi) sera réservé à l'analyse des pratiques de classe autour ou à partir d'HP.


Harry Potter: mirroring the crisis

Reflectiveness,conflicts and exploring complexity in the work of J. K. Rowling and howit lives on through games, reading and FanLit in schools and in private

12 to 13 November 2008

Organisers

NicoleBIAGIOLI and the I3D Research team (Interdidactique et discours desdisciplines) of the IUFM Célestin Freinet-Académie de Nice

Venue:Institut Universitaire de Formation des Maîtres Célestin Freinet –Académie de Nice-Université de Sophia Antipolis, Centre George V

89 avenue George V, 06046 Nice Cedex 1, France

Duration: two days.

Closing date for submissions in response to the final call for papers

17 September 2008

Sendthe outline of your proposed paper (abstract of 500 to 800 wordsmaximum with four keywords) no later than 17 September 2008 by email to:

Nicole.BIAGIOLI@unice.fr

The style sheet can be downloaded from the colloquium website:

http://www.iufm.unice.fr/colloqueHarryPotter/index.html

Authors will be informed whether their paper has been accepted or not by 27 September 2008.

Colloquium languages: French, English.

Partners

For the advertising and organisation of the colloquium and the publication of the proceedings:

- CTEL (Centre de recherche Transdisciplinaire en Epistémologie de la littérature, EA1758), Université de Nice-Sophia Antipolis),

- Institut International Charles Perrault

- AIRDF (Association Internationale de recherche en didactique du français),

- IRSCL (International Research Society for Children's Literature).

Scientific Committee

EricAuriacombe (Paris), Sandra L. Beckett (Brock University,Ontario,Canada), Pierre Bruno (Université de Bourgogne), FrançoiseDemougin (IUFM, Université de Montpellier 2) Anne Jorro (Université deToulouse 2), Marlène Lebrun (IUFM, Université d'Aix-Marseille), JeanPerrot (Emeritus Professor Paris 13), Natividade Pires (UniversidadeCastelo Branco, Portugal), Isabelle Smadja; and, from the I3D team(IUFM Université de Nice-Sophia Antipolis): Nicole Biagioli, BéatriceBomel-Rainelli, Alice De Georges Métral, Jean-Philippe Drouhard,Jean-Jacques Legendre, René Lozi, Marie-Louise Martinez, FrédéricTorterat.

Steering committee

I3D team, communications department of the IUFM.

Theme of the colloquium

Culturalpsychology (J. Bruner) has shown how fiction impacts on the structuringboth of individuals and of societies. It plays an active role in thedevelopment and transmission of knowledge by making it possible tocompare and contrast them. That is why it is important to adopt amultidisciplinary approach to analysing fiction, drawing on thesciences of literature and the social and educational sciences.

The Harry Potter“phenomenon” does not only concern adolescents but extends to readersof all generations, in a world where cultural products are the subjectof a globalised mass media. In the same way as Saint Exupéry's The Little Prince can be said to appeal to the inner child locked up inside each adult (Biagioli 2001), it can be argued that Harry Potter speaks to the inner schoolchild withineach adult, the vehicle for, and subject of, school-related fantasiesconnecting them to the social institution as a whole. The charactershave grown up alongside their first readers and have been part of theirlives from childhood to pre-adulthood. So there really is a Harry Pottergeneration whose perception of society and of school has beenpunctuated by the regular publication of the books and film releases.But the intercultural ambitions of J. K. Rowling's project have alsochanged reading habits, with readers appropriating the novelinteractively, through games. Communities of readers, players andFanLit writers have formed, establishing rites and rituals for theirmeetings and exchanges. At the end of the year of publication of thelast volume, we will review this initial period of the novel's lifealong with all the approaches it has spawned.

Proposed avenues of study

Theimpact of J. K. Rowling's series on symbolic practices, socialbehaviour and learning will be studied and analysed from threedisciplinary standpoints:

1 The sciences of literature and of the media

Tentacle-like, Harry Potterrepresents the intersection of genres and readerships, culturalglobalisation, youth, the print medium and its offshoots (films,merchandising products, websites, specialist press), translation issues.

Thereader's identification with the characters and theperturbation/disorientation created by the comparison with their ownuniverse creates a symbolic mirror: mirror structures and mirrors inthe work, the recycling of myths and stereotypes. The writing of Harry Potter: humour, rhythm(s), description, poetry, narration (voices, focuses).

Reading of Harry Potterploughed back into games and writing: do readers play and write aloneor in groups? How faithful or inventive are they in relation to thenovel? What is the make-up of the games communities? What are the rulesand outcomes of the game? What are the players' and FanLit writers'expectations and what do they gain?

2 Social sciences and anthropology

Howdoes the novel transpose the very contemporary crisis affectinginstitutions (the family, school, state, prison, the economy, sport),in an exhaustive manner, with reference to the situation in Britain, inEurope and globally? What are the aims and standpoints?

Theissue of identity in relation to otherness is central in the work's“teaching”. What is the place of biological and intellectual kinship inthe protagonists' construction of their identity? What is the place ofinstitutions? Friendship versus boyfriend/girlfriend? What are thevarious identity-creation models presented through the fiction: hybrid,fragmented, mixed-race, multiple?

How does the social split between Muggles and Wizards relate to current social divisions?

3 Educational sciences and subject didactics

Hogwartsis a training academy. What light can the educational sciences andsubject didactics shed on teaching/learning models, orientation,student training and assessment, teacher training and assessment,theories of education and the status of the various subjects(pre-scientific, para-scientific, scientific) described in the novel.

J.K. Rowling is a former teacher; the student's relationship to thesubjects taught in developing his/her personal ambition is one of thenarrative's essential driving forces. How have teachers seized on thenovel and incorporated it as a teaching resource, an educationalobject, and in what subjects? What have researchers discovered aboutthe relationship between pupils' private reading and their experienceof school. Comparative portrayals of subjects by the teachers and bythe students based on extracts from the novel and their impact onlearning. The afternoon of Wednesday 12 will be dedicated to sharingclassroom practices based on or around Harry Potter.

Team I3D

The“Interdidactique et discours des disciplines” research teaminvestigates phenomena associated with the coexistence of coreeducational subjects. It is spearheading two avenues of research, oneon the place of the subjects in the teaching offered to students, andin the teacher's own training; the other on representations of thesubjects by culture and society as a whole.

We carried out a preliminary study based on the Harry Potterseries analysing representations of school, followed by aninternational study (over 3,500 responses). The studies reveal readers'culture and how they represent schools in their imaginations accordingto age, sex, nationality, level of studies, family background andparents' occupation. The books also provided us with the backgroundmaterial for interdidactic sessions during which multidisciplinaryprimary school teachers, and teachers of different subjects atsecondary school, set the students activities designed to createawareness of the differences between the discourses, practices andnotions of mother tongue, foreign languages, Latin, sciences, physicaleducation and sports, etc.

The colloquium venue

Thisaustere neo-Gothic building is the work of the architect Adrien Rey,who also built the very different, neo-classical-style Chamber ofCommerce in Nice. The foundation stone was laid in 1896, and thebuilding was inaugurated by Monsignor Henri Chapon, Bishop of Nice, on19 March 1898. Nices's first ever seminary, it was built specificallyto house future priests, confined until then in a monastery in the oldtown. The state expropriated the Church in 1905 and the seminaristswere replaced by trainee male, and later female, primary schoolteachers. Later the establishment became the École Normale de filleswith the addition of “écoles d'application” (primary teacher educationlaboratory schools), where the prospective primary school teachers didtheir teaching practice. The conversion to a single-sex establishmentdiverted the building from its designated purpose for a short perioduntil the introduction of the Instituts de Formation des Maîtres(university-based teacher training colleges) in 1993 restored it to itsoriginal vocation: initial training.

Thisbrief history is almost a fable, in which schools succeeded the Churchnot only in its educational role and in people's minds, but also thebuildings have changed hands too.

Soit is not just the school's external resemblance to J.K. Rowling'sHogwarts that incited the young pupils in the teaching practice classesto play at Harry Potter on the staircases and in the corridors, it is also because, from the start, the magic of school has reigned here.

For further information, contact

Nicole Biagioli

+33 (0)4 93 53 75 50

Nicole.BIAGIOLI@unice.fr

Communications department of the IUFM Célestin Freinet-Académie de Nice

+33 (0)4 93 53 75 48

Emmanuelle.DUCHEZ@unice.fr