Actualité
Appels à contributions
Ecritures du corps/ Writing the Body

Ecritures du corps/ Writing the Body

Publié le par Marielle Macé (Source : Anne Tomiche)

ÉCRITURES DU CORPS / WRITING THE BODY

Colloque international / international conference

 

18-20 novembre 2010 – Université Paris 13

Campus Villetaneuse – France

 

Organisation : Centre d'étude des nouveaux espaces littéraires (CENEL Paris 13) et Centre for the Study of Sexual Dissidence and Cultural Change

(University of Sussex, Brighton)

 

 

 

 

Argument (English version follows)

Le  xxe siècle a développé un discours corporel sur le texte et interrogé les rapports du corps et du texte. Mais le contexte scientifique de ce début de xxie siècle permet d'explorer spécifiquement la scripturalité du corps non plus comme un objet extérieur au texte, mais comme un de ses composants. Le corps s'écrit : comment s'écrit-il ? comment l'écrit-on ? Comment le corps prend-il sens dans et par l'écriture, qu'il soit le support de marquages (tatouages ou scarifications) ou l'objet et l'enjeu d'une construction, par la littérature par exemple ? Toute une série de processus produisent, de manière isolée ou solidaire, une véritable mise en forme langagière, textuelle et sémiotique des corps, processus que nous désignons par le terme de corpographèse, lequel renvoie aussi bien aux significations posturales et gestuelles qu'à la constitution littéraire, picturale, scénique ou musicale de corps signifiants. Corpographèse désigne ainsi l'inscription du sens sur le corps autant que l'inscription du corps comme sens.

Contre l'illusion de l'immédiateté et du naturel du corps, les sciences sociales ont depuis une quinzaine d'années montré qu'il n'était nullement un donné évident, mais au contraire une construction toujours inscrite dans un contexte culturel et une épistémè ; cette remise en cause a contribué au développement de manières neuves de concevoir les notions de texte et de textualité, qui intègrent au texte et au langage des éléments physiques et biologiques. L'enjeu est finalement de remettre en cause la coupure cartésienne, et, d'une façon plus générale, métaphysique, entre corps et esprit, très fortement implantée en France dans les mentalités, qu'il s'agisse des représentations ordinaires ou des élaborations scientifiques. Entre psyché et soma, pas de rupture ou de frontière étanche, mais plutôt un continuum qui « incorpore » l'esprit autant qu'il spiritualise le corps : il existe une scripturalité du corps autant qu'une biologie de l'écriture.

Le renouvellement des manières de penser les disciplines que l'on doit en particulier aux cultural studies et aux gender studies aussi bien qu'à la réflexion sur la théorie et les pratiques queer a largement contribué à modifier notre regard sur le corps. Les travaux issus des traditions extra-européennes, en particulier outre-Atlantique, ont depuis longtemps pris en compte les données extérieures à la conscience et travaillé des objets encore peu légitimes en France, en faisant en particulier une large place au corps et à la matérialité.

On se demandera comment faire sens de cet objet problématique qu'est le corps et surtout, comment le corps devient (un) signifiant. Les enjeux seront aussi bien politiques et sociaux que littéraires et artistiques, et le questionnement portera sur les sites de sémiotisation du corps, à travers des approches et des disciplines multiples. Sur le corps se croisent en effet des langages divers et tout un imaginaire de référence : la photographie ou la peinture aussi bien que la littérature ou l'anthropologie tiennent un discours sur le corps, quitte à projeter le texte sur les corps.

 

 

 

Axes de travail

Nous envisagerons les écritures du corps sous trois aspects principaux :

1. Littérature : écritures et représentations littéraires du corps, évolution historique du traitement littéraire du corps, perspectives comparatistes et interculturelles, matérialité corporelle de la littérature (questions de la voix, de la corporalité de la lecture), corporalité du texte (problématiques liées au fait d'envisager le texte comme corps). Comment l'écriture scientifique du corps détermine-t-elle l'écriture littéraire du corps (par exemple dans une perspective foucaldienne) ?

2. Langue, texte, discours : écritures corporelles (tatouages, stigmates, scarifications, etc.), dimension corporelle de la production verbale (mimo-gestuelle, posturale, environnementale), biologie du sens, dimensions psychiques et cognitives (questions de la perception, de la métaphore spatiale, de la mémoire sémantique et discursive, du corps comme texte psychique, du symptôme comme texte).

3. Sémiotiques non verbales ou multimodales : le corps comme élément de la production langagière, en particulier dans l'interaction, le corps comme signe/sens dans les arts plastiques, les arts du spectacle (théâtre, cinéma, télévision…), l'art comme discours social, culturel, voire politique sur le corps.

 

 

 

Informations

Durée et organisation du colloque

Le colloque se déroulera sur deux jours et demi (jeudi, vendredi et samedi matin), trois conférences plénières sont prévues, les communications auront un format de 20 mn suivies d'une discussion.

Langues du colloque : français et anglais

L'université de Paris 13 (99 avenue J.-B. Clément, 93430 VILLETANEUSE) est située au nord de Paris, accessible par le train en 15 minutes environ à partir de la gare du Nord.

 

 

 

Proposition de communication

Envoyer une proposition en fichier attaché format .rtf, en français ou en anglais, de 500 mots maximum, sans notes, références bibliographiques comprises (5 au plus). Le fichier aura pour titre le nom de l'auteur ou des auteurs de la proposition. Informations à fournir dans le corps du message : nom, prénom, institution de rattachement, pays, discipline, adresse électronique.

Date limite d'envoi : 15 novembre 2009

Notification d'acceptation : 1er mars 2010

Adresse d'envoi : Ecrituresducorps@aol.com

 

 

 

Critères de sélection.

Double évaluation anonyme sur les critères suivants : adéquation précise au thème du colloque, cohérence interne de la proposition, nouveauté et apport scientifique de la proposition, inscription dans l'actualité des recherches sur le corps.

Comité d'organisation

Marie-Anne Paveau (Paris 13), William Spurlin (U. of Sussex), Anne Tomiche (Paris 13), Pierre Zoberman (Paris 13)

Comité scientifique

Guy Achard-Bayle (U. Metz)

Bernard Andrieu (Nancy, CNRS)

Éric Bidaud (U. Paris 13)

Gilles Boetsch (Marseille, CNRS)

Hughes de Chanay (U. Lyon 2)

Dominique Chevé (CNRS)

Jean-Jacques Courtine (U. Paris 3)

Josephine Diamond (Rutgers U.)

Camille Dumoulié (U. Paris X)

Lee Edelman (Tufts U.)

Gary Ferguson (U. Delaware)

Marie-Claude Fourment (U. Paris 13)

Xavier Garnier (U. Paris 13)

Alice Jardine (Harvard U.)

Olu Jenzen (U. of Sussex)

Bernard Lafargue (U. Bordeaux 3),

Michela Marzano (CNRS)

Shamira Meghani (U. of Sussex)

Paul Allen Miller (U. of South Carolina)

Raphaëlle Moine (U. Paris 10)

Vincent Quinn (U. of Sussex)

Françoise Simonet-Tenant (U. Paris 13)

Lizzie Thynne (U. of Sussex)

Georges Vigarello (EHESS)

 

Pour tout renseignement complémentaire, rendez-vous sur le site du CENEL :

http://www.univ-paris13.fr/cenel/CENEL.html

 

 

 

 

 

 

WRITING THE BODY

An international conference organized by the Centre d'étude des nouveaux espaces littéraires (CENEL Paris 13) and the Centre for the Study of Sexual Dissidence and Cultural Change (University of Sussex, Brighton)

 

18-20 November 2010 – Université Paris 13

Campus Villetaneuse – France

 

 

 

 

Rationale

The twentieth century has developed a bodily discourse on the text and has explored the relationships between the body and the text. The academic context in the humanities and social sciences at the beginning of the 21st century allows, however, for the specific exploration of the body, no longer as an object separate from, and outside the text, but as one of its components. How is the body specifically written? How does it write and/or inscribe itself? How does the body make sense in and through writing, for example through specific markings (such as tattoos or scarifications) or as the object and the stake of literary elaboration? A whole series of processes contribute to give bodies a linguistic, textual, and semiotic shape. We term these processes corpographesis, a term that refers to postural and gestural significations as well as to the literary, pictorial, theatrical, or musical constitution of signifying bodies—corpographesis thus designates the inscription of meaning onto the body as well as the inscription of the body as meaning.

Against an illusory immediacy and naturalness of the body, the social sciences have shown in the past fifteen years or so that the body was hardly a self-evident object but, on the contrary, a construct, always inscribed in a specific cultural and historical context. This calling into question contributed to the development of new ways of formulating notions of text and textuality which incorporate into the text and into language physical and biological elements. What is ultimately at stake is to call into question the Cartesian or metaphysical split between body and mind, still deeply rooted in French thinking, with regard to everyday representations or scholarly constructions alike. Between psyche and soma, there is neither a break nor closed border, but rather a continuum that “incorporates” the mind as much as it spiritualizes the body: there is a scripturality of the body as well as a biology of writing.

The renewal in the ways in which we think of the disciplines, as a result of work in gender and cultural studies, as well as explorations of queer theory and practices have been greatly instrumental in changing the ways we look at the body. Work stemming from non-European traditions, and especially on the other side of the Atlantic, has for a long time taken into account elements outside the conscious mind and considered objects still hardly legitimized in France, in giving the body and materiality, in particular, a prominent place.

We will ask how to make sense of this problematic object, the body, and, most of all, how the body takes on meaning and/or becomes a signifier. Such an investigation has important political and social as well as literary and artistic bearings. It will concern the sites of semioticization of the body, through multiple approaches and disciplines. For the body is caught up in the crisscrossing of various languages and a whole system of images: photography or painting as well as literature and anthropology proffer a discourse on the body, even when they project a discourse onto the body.

Main orientations:

The conference will specifically examine the ways bodies are written along three main axes:

1. Literature : literary ways of writing and representing the body, historical evolution of literary treatments of the body, comparatist and intercultural approaches, literature's corporeality (questions of voice, of the corporality of reading), corporality of the text (issues relating to the fact that the text is considered as body). How does the scholarly writing of the body determine the literary writing of the body (for instance in a Foucauldian perspective)?

2. Language, Text, Discourse: bodily writings (tattoos, stigmata, scarifications, etc.), corporal dimension of verbal production (be it mimo-gestural, postural, or environmental), biology of meaning, psychical and cognitive dimensions (questions pertaining to perception, to the spatial metaphor, to semantic and discursive memory, to the body as psychical text, to the symptom as text).

3. Non-verbal or Multimodal Semiotics: the body as an element of language production, in particular in interaction, the body as sign/signification in fine arts, in the performing arts (theater, film, television), art as a social, cultural, or even political discourse on the body. We particularly welcome approaches dealing with media, film and a very wide range of textual practices and artifacts beyond literature.

 

Practical Information

Conference Details

The conference will take place over two and a half days (Thursday, Friday, and Saturday morning). There will be three plenary lectures. Conference papers for regular sessions will be limited to 20 mins and will be followed by a discussion.

The languages of the conference are French and English.

Université Paris 13 (99 avenue J.-B. Clément, 93430 VILLETANEUSE) is located North of Paris, and can be reached by train (10-15 mins from Gare du Nord)

Submissions

Proposals, in French or in English, up to 500 words (bibliographical references, not to exceed 5, included; do not include any footnotes) should be sent as attachments in .rtf format to the following address no later than November 15, 2009: Ecrituresducorps@aol.com.

Please use the name(s) of the proposal's author(s) as the file's name. The message itself should include the following information: first and last names, professional affiliation, country, discipline/area of specialization and e-mail address.

Each proposal will be anonymously reviewed by two readers on the basis of the following criteria: relevance to the conference theme, internal coherence of the proposal, innovative character and scientific/scholarly contribution to the field, inscription within current research on the body. Notification of acceptance or rejection of proposals will be sent by March 1st, 2010.

Organizing Committee

Marie-Anne Paveau (Paris 13), William Spurlin (U. of Sussex), Anne Tomiche (Paris 13), Pierre Zoberman (Paris 13)

 

Scientific Committee

Guy Achard-Bayle (U. Metz)

Bernard Andrieu (Nancy, CNRS)

Éric Bidaud (U. Paris 13)

Gilles Boetsch (Marseille, CNRS)

Hughes de Chanay (U. Lyon 2)

Dominique Chevé (CNRS)

Jean-Jacques Courtine (U. Paris 3)

Josephine Diamond (Rutgers U.)

Camille Dumoulié (U. Paris X)

Lee Edelman (Tufts U.)

Gary Ferguson (U. Delaware)

Marie-Claude Fourment (U. Paris 13)

Xavier Garnier (U. Paris 13)

Alice Jardine (Harvard U.)

Olu Jenzen (U. of Sussex)

Bernard Lafargue (U. Bordeaux 3),

Michela Marzano (CNRS)

Shamira Meghani (U. of Sussex)

Paul Allen Miller (U. of South Carolina)

Raphaëlle Moine (U. Paris 10)

Vincent Quinn (U. of Sussex)

Françoise Simonet-Tenant (U. Paris 13)

Lizzie Thynne (U. of Sussex)

Georges Vigarello (EHESS)

 

 

 

For additional information, visit the CENEL's website

http://www.univ-paris13.fr/cenel/CENEL.html