Essai
Nouvelle parution
Abstraction and Comics | Bande dessinée et abstraction

Abstraction and Comics | Bande dessinée et abstraction

Publié le par Marc Escola (Source : Benoît Crucifix)

ABSTRACTION AND COMICS | BANDE DESSINÉE ET ABSTRACTION

sous la direction d’Aarnoud Rommens, Benoît Crucifix, Björn-Olav Dozo, Erwin Dejasse & Pablo Turnes

La Cinquième Couche | Presses universitaires de Liège 

Collection ACME

Parution : 10 mai 2019  

888 p. — 36.00€ — ISBN 978-2-39008-039-8

Volume bilingue (anglais, français)

 

Ceci n’est pas un livre sur la bande dessinée abstraite. Il s’agit plutôt de combiner images et textes multiples qui explorent ce que l’abstraction peut offrir à la bande dessinée, et ce que la bande dessinée peut faire pour l’abstraction. Bande dessinée et abstraction propose une confrontation critique des questions de statut culturel, entre histoire de l’art et recherche en bande dessinée ; littérature, poésie, dessin et écriture ; highbrow, lowbrow ou nobrow. Bande dessinée et abstraction génère un espace de contradiction où texte et image sont mis en tension. Certains textes proposent des approches historiques, d’autres plutôt sémiotiques, d’autres encore explorent des caractéristiques formelles. Cette multiplicité trouve écho dans les contrastes esthétiques entre les différentes bandes dessinées, qui n’illustrent pas nécessairement les cadres théoriques des essais. Il reviendra au lecteur à tracer des chemins pertinents reliant abstraction et bande dessinée.

*

This is not a book about abstract comics. Instead, it combines original, new comics and multiple texts to explore what abstraction can offer to comics, and what comics can do for abstraction. By doing so, Comics and Abstraction occasions a critical engagement with issues such as ‘high’ versus ‘low’ art; art history and comics studies; literature, poetry, drawing and writing; highbrow, lowbrow, nobrow, and so on. Comics and Abstraction generates a space of contradiction where the essays and images stand in a relation of tension. Some of the included texts are more historically-oriented, some take a decidedly semiotic approach, while others are more concerned with formal features. This multiplicity is echoed by the markedly different aesthetics of the comics, which do not necessarily ‘illustrate’ the theoretical frames of the essays. It is ultimately up to the reader to create the meaningful paths that connect abstraction and comics.

> Feuilleter l'ouvrage…

*

> Table des matières :

Diniz Conefrey, “O arco da noite branca”

INTRODUCTION

Aarnoud Rommens, “Introduction” & Olivier Deprez

Renaud Thomas, (untitled/sans titre)

ARCHEOLOGIES / ARCHÉOLOGIES

Jacques Dürrenmatt, “Peut-on parler d’abstraction dans les premières bandes dessinées (Cham, Nadar, Doré) ?”

Katherine Roeder, “Cliff Sterrett’s Jazz Age Abstractions”

Jean-Charles Andrieu de Levis, “Des chemins vers l’abstraction : la bande dessinée abstraite selon Ibn Al Rabin et Andrei Molotiu”

PRACTICES / PRATIQUES

Kym Tabulo, “What Would Paul Klee Say?”,“Abstract Sequential Art: An Artist’s Insight” & “The Drift of Impure Thoughts”

Jessie Bi, “A propos de deux possibilités de bandes dessinées abstraites”

Martha B. Kuhlman, “Experiments in Comics: Kafka’s Aphorisms”

Bianca Stone, “Notes on Time and Poetry Comics” & “Because You Love You Come Apart”

NARRATION / NARRATION

Jan Baetens, “C’est fini. Ça commence. Notes sur WREK d’Olivier Deprez, Miles O’Shea et Marine Penhouët”

WREK (Olivier Deprez, Miles O’Shea, Marine Penhouët), “The Naughty Girl & the Naughty Boy”

Kai Mikkonen, “Abstracted Narration and Narrative Abstraction: Forms of Interplay between Narration and Abstraction in Comics”

Barbara Postema, “Adding up to What? Degrees of Narrative and Abstraction in Wordless Comics”

Berliac, “Tangram”

Pascal Lefèvre, “Abstract Panels or Sequences in Narrative Comics”

Hugo Frey, “The Possibility of a Ligne Claire Abstraction: from Jochen Gerner and Siemon Allen to Floc’h, Pierre Le Tan and Patrick Caulfield”

SIGNIFICATIONS / SIGNIFICATIONS

Jakob Dittmar, “Abstraction and Non-Sequitur”

Tomás Arguello, “tic tac comic”

Fred Andersson, “Abstraction and Comics from a Semiotic Point of View”

Gene Kannenberg, “Comics Machine”

Jean-Louis Tilleuil, “L’Image de bande dessinée, entre figuration et abstraction. Le paradoxe qui fascine”

EPISTEMOLOGIES / ÉPISTÉMOLOGIES

Lukas Wilde, “The Epistemology of the Drawn Line: Abstract Dimensions of ‘Mainstream’ Comic-Storytelling”

Tim Gaze, “Sequence” & “A Note on the Images”

Paul Fisher Davies, “Abstraction and the Interpersonal in Graphic Narrative”

Simon Grennan, “Achieving Recognition: Affect and Imagining in the Work of Andrei Molotiu and Carlos Nine”

Un Fauldo, “The Golden Age of Comics According to Masotta”

OPACITIES / OPACITÉS

Jochen Gerner, “Flash Gordon”

Erwin Dejasse, “Les Bandes dessinée opaques de Pascal Leyder. À propos de Comix Covers

Pascal Leyder, “Comix Covers”

Cátia Serrão, (untitled/sans titre)

Pedro Moura, “Comics, Scissors, Paper”

Pascal Matthey, 4365

Francie Shaw, (untitled/sans titre)

Richard Kraft, “Here Comes Kitty: A Comic Opera; Support the Revolution”

BRUT / BRUT

Mariano Grassi, “Integral Mechanics”

Frank Vega,“Ojo Mutante”

Lautaro Fiszman, “La del mundo”

VARIATIONS / VARIATIONS

Chris Reyns-Chikuma, “Abstract gram pic et pic et pictogramme: Oubapo, abstraction et Nouvelle Pornographie

Benoît Crucifix and Gert Meesters, “Mere Details? Abstraction in the Comics of Ephameron and Olivier Schrauwen”

Laura Caraballo, “L’Abstrait et le figural dans la bande dessinée d’Alberto Breccia”

Roberto Bartual, “In-Between the Abstract and the Psychedelic”

Amadeo Gandolfo, “Kirby Krackle: A Graphic Lexicon for Cosmic Superheroes”

PARALLELS / PARALLÈLES

Denis Mellier, “Figures et détails : notes et détours comparés sur l’abstraction en bande dessinée”

Ilan Manouach, “Les Deux côtés d’un mur”

Lukas Etter, “La Valse des théorèmes. Essai”

Christian Montenegro, “Todo es filoso”

Erin La Cour, “Social Abstraction: Toward Exhibiting Comics as Comics”

Ezequiel García, “Emotional Intelligence Service”